söndag 25 januari 2009

Vintermys i Trönö och helskans SJ-HAT!!!

Det är mjölkvitt i Trönö efter att ha snöat i ett dygn. Fin vinter. - En bristvara när man bor i Stockholm. Våren kommer snabbare där än i Trönö dock, så jag längtar längtar...
Sitter vid mammas datot och lyssnar på riktigt bra musik. Hon har ju gladeligen fått en inbjudan till Spotify, där det finns ett musikutbud utan like! Jag vill också ha!!!!! Sen ska jag ut och traska i snön med fadern!
Igår firade vi Christers 60-årsdag, bara den närmaste familjen. Urmysigt. Vi var åtta personer och åt Östlins godaste pepperlax och grejer! Bilder kommer!
Imorgon bär det av till Estocolmo...
11.25 går tåget till Stockholm. Jag, mamma och Elin har varit rosenrasande på SJ idag för deras strul med nya bokningssystem och mobil-biljetter m.m. Elin har haft massor med strul. För mig har det sett ut så här:
1. Man måste boka plats för att få en plats nu plötsligt (48 kr extra kostar det) och det hade jag fullständigt missat när jag skulle åka hit... vilket resulterade i att vi var ungefär 20 st platslösa i varje vagn och jag fick sitta i en hård trappa, med en kant som skar in i ryggen, mellan Sthlm och Arlanda... Fick gå upp för en trappa och få en plats sen och åka fram till Tierp Uppsala då det kom på folk som bokat den platsen... Sen satt jag i en baggagehylla... ONT!!! Fötterna somnade etc! I Tierp fick jag en plats, och sen var det byte i Gävle. Jag var INTE GLAD kan jagh säga! Men på X-trafiktåget sen fick jag i alla fall sitta hela vägen. Grrr...
2. Det går bara att boka mobilbiljett när man ska åka X2000, och det finkar inte alltid. Inför morgondagen valde jag ett X2000 för att det kostar 394 kr och då ingår platsbiljett och jag slipper byte. Med Inter City är det 1 byte och tåget kostar 296 kr + 48 kr för en bokad plats! Herre Gud... 300 kr för en platslös biljett som inte ens går att boka om!
- Om jag skulle vilja ha min X2000-biljett ombokningsbar skulle jag få betala 87 kr extra. Om den skulle vara avbokningsbar (med pengarna tillbaka) skulle det kosta 287 kr extra!!! Så om jag skulle bli magsjuk imorgon har jag kastat 400 kr i sjön! Men att lägga 700 kr för att försäkra sig är ju ännu värre...
SJ, SJ... att de aldrig fattar...
- Det ska vara enkelt att boka en tågbiljett och man ska kunna boka tåg även om man inte förstår svenska eller om man saknar mail och mobiltelefon (som mormor och många andra i hennes ålder)
- Det skall finnas chans att få billiga biljetter och alla biljetter ska vara om- eller avbokningsbara
- Ni är det bästa miljöalternativet så det är synd att man så ofta måste välja buss istället. Gör en insats för miljön, sänk biljettpriserna och gör systemen ENKLA!!!

Inga kommentarer: