måndag 13 juni 2011

Sagas 2-årskalas

 Saga fick vara med och smaka på det mesta under gårdagens tokstress i vårt kokheta kök. Det skulle ju bli KALAS! Lilltjejen har fyllt två och blivit stor. Hon sjöng "Ja må leva" hela dagen tills folk började trilla in vid halv tretiden.
 Jag hade bakat en finfin tårta med äggfria bottnar som tyvärr var lite för söta. Fyllningarna gjorde sig inte alls lika bra som i hennes ettårstårta trots att jag körde på samma koncept; marsankräm, chokladmousse och jordgubb-banan-päronpuré.
Ankis och Ulf kom först. Sen kom syrran med Alvar och Oscar. Saga skrek glädjetjut och visade Oscar på en gång sin nya docka.
 Så kul med kusiner på besök!
Och snart stundade paketöppning för fulla muggar. Som Saga väntat på detta!!!
Hon fick bland annat en docka som man kan bada med av Ankis och en dockvagn av syrrans familj. Smultronplantan är från Reine, Karin, Erik och Anna som snart skulle komma.

 Strax stundade fördrinkar med alkoholfri Mohito-mix från systembolaget i Söderhamn. Gott!
 Vi piffade till drinkarna lite extra med jordgubbar i varje glas.
 Och mer paketöppning skulle det bli. Fisher Price´s kassaapparat ska ju bara varenda unge ha! Saga fick sin av faster.
 Elin gosar lite med sin Alvar.
 Och så var vi snart fullt hus.
 Två kusiner till var på plats, dock av lite större slag.
 -Erik och Anna!
 
 Farmor Gun kom hon med så nu var det kalas på riktigt.
 Prat och mys i soffan...

 Och när jag kom in med tårtan sjöng vi Jag må hon leva och hurrade, till Sagas förtjusning.
 Syster hade bidragit med en kladdkaka till kalaset.
 Saga fick smaka en blomma från tårtan, men den var inte vidare god.
 Och ingen middag hade hon sovit. Vi är i en mellanfas nu när vi så smått håller på att fasa ut hennes middagsvila hemma. Det är för omöjligt att söva henne på eftermiddagen och blir i värsta fall ännu omöjligare att få henne att somna på kvällen sedan.
 Den här söta servisen och gamla oanvända näsduken fick Saga av mormorsmor Ulla i Trönö. Nu står den uppställde på Sagas byrå.
 Mycket lek blev det på kalaset.
 Jag var glad att jag fick "svalka" mig lite på balkongen och snacka med Ankis, Elin, Karin och Gun.
 Här var det ju "bara" strax över 28°c... Inne var det närmare 29!!!
 Alla är impade över våra väldiga balkonglådor, så de tål nog att dokumenteras. Blommorna trivs på vår balkong så att säga!
 Och när gästerna åkt och Saga sov satte jag och Tias oss på balkongen och bara myste i kvällssolen.
 Luftballongerna är typiskt för dessa Stockholmssomrar. Jag älskar dem!
 Och rätt som det var sparkade bebben i magen så kraftigt att det syntes VÄL utifrån. Jag och Tias blev vttne tll detta och imponeras över bebbens styrka där inne. Syrran fick en spark i handen tidigare idag och ryckte till som bara den! Haha, det brukar jag också  göra.
 Nu är jag inne i vecka 25... Och vi tog fram min gamla graviditetsbok för att kolla hur läget var när jag var gravid i vecka 25 med Saga. Då var vi i Barcelona och jag mådde ungefär lika men hade inte på långa vägar lika stor mage!
 Vi satt ute ett tag, ringde lite folk, läste Mama och åt chips...
... innan vi gick in och jag valde ut och fixade nästan alla festbilder.
Saga drömde och var orolig... och vaknade... och jag höll på att aldrig komma i säng. Halva natten sov hon sedan i vår säng. Men jag var minsann uppe strax efter sju och duschade. Vad gör man inte när man ska på familjedag på Grönan?!!!

Inga kommentarer: