tisdag 28 juni 2011

Picknicktisdag

 
 Idag har vi verkligen myyyst i sommarvärmen. God frukost på balkongen åt vi, croissanter och jordgubbar. Men Saga föredrog en vanlig macka.
Sen dividerade vi hit och dit om vad vi skulle ägna dagen åt. Jag höll på att gå upp i limningnen för att inga beslut kunde fattas. Och när Tias istället för Taxinge Slott eller Skansen föreslog Skytteholmsparken kände jag väl inget jubel inombords direkt... Mina gravidhormoner jobbade hårt medan jag packade picknickväskan vilket tog sin tid. Tias stekte pannkakor medans, och först efter ungefär en halvtimme, när vi började bli klara, kändes det plötsligt som att en pannkakspicknick kunde bli riktigt trevlig.
 Saga vägrar ju både vagn och att hålla handen nu, så Tias bar henne hela vägen till parken. -Det säkraste sättet i biltäta Solna Centrum.
 Pannkakor, jordgubbar och socker. MUMS!!!
 Det var inte helt enkelt att äta med en liten vilding som vägrade sitta still och mumsa pannkakor utan istället klev omkring, trampade i det mesta och spillde ut saft.
 Picknickväskan är för övrigt en sommarpresent från TV4. Den funkade kanon!!
 Saga fick låna en boll av ettåringen som picknickade bredvid. En liten bebis i våra ögon, jisses vad tiden går fort!
 Efter en stund kom Malin och Stella och slog sig ned med oss. Supertrevligt! Vi åt chokladkakor och pratade om allt möjligt. Och både Saga å Stella blev på bättre humör än de var innan.
 Skuggan började nu försvinna från vår sköna picknickplätt och vi kände att vi borde gå hem och göra mat. Riktigt nöjda var vi dock med dagens mysiga picknick. Dessutom var vi svala till skillnad från de flesta en dag som denna.
Middagen blev desto hetare. Solen gassade och värmde nåt väldigt trots våra parasoll.
Tur att jag dragit ner alla persienner så det åtminståne var skönt inne!
I kväll har vi tittat på första avsnittet av Allsång på Skansen med Måns Zelmerlöv. Han var verkligen ett lyft för programmet tycker jag. Riktigt bra! Fast vi tokstädade samtidigt... så vi skulle kunna sitta i lugn och ro och se nya Morden i Midsomer!! Det kändes helt ok men var ett segt avsnitt. Även med gamle hederlige Barnaby var ju varje avsnitt ett lotteri så vi ger serien några chanser till. Absolut!!
Men tackar vet jag gårdagens underhållning då vi från första parkett på balkongen såg en väldig komet fara förbi jorden. Det var som ett jättestort eldklot med svans. Jag reagerade med att slå händerna för öronen och Tias trodde att det var  nåt som störtat på fylleberget här nedanför. Ett tyst fyrverkeri annars? För tyst var det, och så försvann det i tomma intet. Först idag fick vi svaret, i Aftonbladet. Häftigt men lite läskigt. Rymden kan verkligen skrämma mig nåt fruktansvärt.

Inga kommentarer: