onsdag 15 juni 2011

Toppensöndag på Grönan!

Jag var förväntansfull men samtidigt beredd på totalt kaos och tidig hemgång när jag gick över Djurgårdsbron tillsammans med Ankis, Tias, och Saga i söndags på väg till TV4s Familjedag på Gröna Lund. Vi hade ju haft världens kalas dagen innan och man undrar ju hur många intryck en tvååring klarar på en helg.
Syrran, Alvar och Oscar mötte oss i den extremlånga kön. Snart var vi äntligen in på området och förutom lunchkuponger, entré och åkband fick vi varsitt paket Ballerina Kladdkaka och en massa festisar!
Jag, syrran och grabbarna började vår tivolivistelse med en härlig färd till wienerwaltz i tekopparna.
Bilder fick vi dock bara ta innan start.
Saga hade redan hunnit åka cirkus-karusellen medan jag var borta. Och nu stod hon och pappa i kö till Veteranbilarna.
En snygg röd Cadillac fick hon köra.
Riktigt skoj!
"Meja åka bil!" sa hon sen, och jag fick full sjå att förklara att vi nu skulle åka TÅG och att det också var en karusell, en tågkarusell!
Efter ännu långt köande och ny bekantskap med en tvåårig pojke satte vi oss i tåget som gick på räls högt upp i luften. Jag var lite nervös. Tänk om Saga skulle bli rädd!! Men hon skrattade så det kluckade i de tvära svängarna.
Jag skrattade också som en tok bara för att Saga var så himla söt, TUFF och rolig. Själv har jag ju alltid varit en fegis vad gäller karuseller.
Till Cirkuskarusellen var det ingen kö, så vi tog oss en sväng i snurrvagnen.
Saga snurrade oss, stark som hon är, och tyckte att även det var superkul!
"Igen! Meja kaluhell!!!"
Ja, Saga blev redigt karuselltokig!! Det var annat än på Skansen i vintras, när hon ville av mitt i ett åk.
När vi lämnat cirkusen hann vi precis vinka åt Oscar, Alvar och moster som åkte tåg för fulla muggar.
Sagas spegelbild syns i tågvagnen, förresten!
Sen fick Saga vinka åt oss när vi virvlade förbi i tekopparna för andra gången.
Alvar och Oscar älskar Saga. De ropade på henne, viftade och tyckte det var superkul att hon tittade.
Innan maten fick lillgumman åka det lilla pariserhjulet med faster.
Mysigt!
Vi såg syrran sväva förbi i en flygande elefant innan vi tog plats på BBQ-restaurangen där vi köpte grillbuffé.
GOTT!!!
Saga åt massor med grillad majs, oliver och annat hon älskar.
Jag satt innan det var klart och åt från två tallrikar... Skyllde på att jag ju måste äta för två!
Gott gott. Och nu började barnen bli lite trötta. Men ingen ville hem än trots allt.
 Saga fick springa av sig lite där barnteatern hållit till.
 Och så gick vi ner mot vattnet och spanade på de läskigare karusellerna, som Twister och Kvasten. Ingenting för mig.
 Saga gosade med sin faster.
Och så fick jag och syrran uppleva gamla tonårsminnen genom en tur med Rock Jet, som i vår ungdom hette Disco Jet. Jag tror det var sommaren 1994 som vi åkte den flera gånger och bara njöt av musiken och hela känslan. En gång när vi var där spelade East 17 live, House of Love. Det var tider det!
Den här gången satte The Final Countdown igång i högtalarna till vår stora förtjusning. LYCKA!!!
 
 Nästa kö ledde till Kärlekstunneln. Saga kom dit lycklig med sin nya Hello Kitty-ballong.
 Och det tog en stund innan hon gick med på att lämna den till Ankis.
 Pappa fick bära lite innan Saga och jag satte oss i en av de flytande stockarna och rullade in i den mörka tunneln.
Saga fick sitta i mitt knä för att över huvud taget kunna se någonting. Jag tror hon tyckte det var lite läskigt... eller bara spännande.
När vi kom ut och hon såg sin ballong och en vinkande faster på andra sidan staketet började hon dock tokskratta.
En härlig tur var det. Jag hade dock ont i baken efter att ha suttit illa.
 Elin och Alvar hade hunnit kliva ur sin stock när vi kom fram.
Strax efter oss kom Tias och Oscar!
Vi hade perfekt väder under hela söndagen. Inget regn och inte den tropiska värmen som plågat vissa av oss under lördagens kalasfixande... Nej lagom varmt var det. Och solen gjorde oss extra sugna på en SLUSH!!!
Mums!!!
 Jag blandade cola, lime och jordgubb. Nästa gång byter jag limen mot apelsin.
 Slushgänget!
 Vi vilade ut rätt länge på en bänk medan "Kvasten" gång på gång ven förbi ovanför våra huvuden, skriiikandes.
 Nu skulle vi närma oss utgången så sakteliga... Men en sväng till i Rock Jet var vi ju bara tvungna att hinna med!
 Alvar hakade på, riktigt kul!
 Och sen tog vi lite dyra chokladhjulslotter utan att vinna NÅT!
 Tias kämpade med vagnen som Saga ju vägrat sitta nämnvärt mycket i den senaste veckan.
 Nu fick hon en bilfärd till med faster medan kusinerna fick polkagrisnappar.
 Vi var trötta... men skam den som ger sig (av för tidigt)!
 Nej nu skulle här åkas tåg igen.
 Jobbig kö...
 Men roligare när man får sitta på pappas axlar!
 Eller leka med kusinerna.
 Det blev dock lite för mycket av det goda. Saga blev snart lite ledsen och fick komma till moster.
 Och när vi skulle sätta oss i tågvagnarna ville hon inte längre!!!
Tur att hon ändå gick med på det till slut, för sen blev det skoj!
Saga och Tias åkte bakom mig och Oscar.
 Och i vagnen framför satt Alvar och Elin.
 Ankis vinkade...
 Och Saga hade lika tokskoj som förra turen!
 Vi liiite större tog ännu en sväng i kopparna innan vi alla drog hemåt.
 Tias gick före med vagnen medan Ankis fick bära Saga hela vägen till bilen. Hon somnade förstås och sov hela vägen hem. -Det som inte får hända. Det blev en sen kväll kan man säga.
 Vi är i alla fall supernöjda med dagen.
 Och väl hemma är allt sig likt...
 ... nästan.

Inga kommentarer: