lördag 13 augusti 2011

Fler kalasbilder!

Jag fick tips av Therese på Trönö Lanthandel om att göra en Bollibompa-tårta till Tias födelsedag, då det receptet inte innehåller ägg. Den visade sig bestå av en färdig marängbotten (som man ju inte tror är äggfri men dock), hårt vispad vaniljvisp och krossad dajm (eller non stop) uppepå. Detta skulle stelna i frysen och - voilá!
Saga älskade vaniljvispen. Och jag avancerade det hela med att lägga marängbotten nummer två uppepå dajmen och bre på blåbärsgrädde, alltså vispgrädde som jag rört ner färska blåbär i. MUMS!!!
Tias fick ett ryck och gjorde chokladbollar.
Och Saga var väldigt intresserad förstås.
Snart var köket förvandlat till en bagarstuga där hela familjen var delaktig.
Tias rullade bollarna som jag och Saga omsorgsfullt garnerade med kokos och extra fint strössel.
Saga var jätteduktig. Hon rullade bollarna i kokosröran och strösslade lite på dem...
... innan hon kastade dem i burken!
Tårtan blev väldigt god men hade fryst för kort tid vilket medförde en tidig kollaps.
Kakorna hade jag bakat jag igår. De är ju SÅÅÅ goda! Om ni missat receptet finns det här!
Kalaset blev en riktig höjdare och Jan var snyggast av alla spontant inbjudna gäster!
Han kom med en påse kantareller åt Tias vilket uppskattades väldigt.
Åsa hade rotat fram en fin-öl åt jubilaren.
Och så hade hon tagit med sig Åke! Kul!!
Saga kom igång och lekte med Axel.
Och mormor fick tillbaka sin vita häst som Saga snott för några veckor sedan.
Det gick vilt till på golvet.
Saga hade riktigt skoj med sin mammas kusin.
Och födelsedagsbarnet själv var toknöjd och nästintill förbluffad över uppvaktningen.
Vi kalasade på rätt länge...
Och det blev sent för en liten skrutta...
Det blev lite jobbigt framåt slutet av kvällen...
... och Saga bara grät för minsta lilla när vi skulle natta henne framåt halv tio. Hon hade varit jättesömnig ända sedan vi for från Växbo, så nu var det inte mycket kraft kvar.

En lyckad kalasdag blev det alltså den tionde augusti.

Dagen efter lämnade Tias mig och Saga kvar i Trönö medan han for hem för att lägga ekparkett i lägenheten. Och medan jag och Saga träffat släkten samt myst tillsammans och fajtats om vartannat har han nu med hjälp av brorsonen Sebastian flyttat möbler som bara den igår och nu idag lagt nytt fint golv i vårt sovrum, Sagas rum samt halkontoret och "korridoren"! Det lär ha blivit jättefint så jag är väldigt nyfiken på att se resultatet!
Imorgon blir vår sista heldag här för denna gång. På söndag drar vi mot Uppsala med tåget och hämtas upp av en efterlängtad pappa och sambo.
Hösten närmar sig och till veckan blir det full huggning med dagis, jobb och almän vardagsstress innan det börjar tona ut för mig i laddning för nästa bebis. Jag har just gått in i vecka 34 och bebben lever rövare i magen. Det känns väldigt spännande och bebbens mormor och morfar har fascinerat känt rörelser och utputande kroppsdelar i min mage.
Nu ska jag gå och lägga mig, pliktskyldigt på min vänstra sida, lyssna på Sagas snusande i spjälsängen och hoppas på att få åtta timmars sömn. Det skulle jag behöva.

God natt!

Inga kommentarer: