måndag 15 augusti 2011

En annorlunda SPÄNNANDE höst :-)

Nu har jag lämnat saga på dagis för första gången på terminen. Det kändes oväntat bra då vi ju som alltid fick ett varmt välkomnande av hennes fina förskolepedagoger. Saga höll hårt i sin vovve när vi rullade in på dagisgården. Och hon stod länge tålmodigt och väntade medan jag pratade med hennes fröken. Sedan gick de två iväg hand i hand medan jag vände och gick hemåt med blandade känslor.
- En sentimentalitet som fick mig att vilja gråta samtidigt som jag kände ett lugn och ett glatt och lurigt pirr i magen. Nu är hösten nästan här och livet känns otroligt spännande. De klassiska höstförberedelserna med jobbfix, viktiga inköp och laddning inför ännu ett år som frilansare i Stockholm uteblir. Istället skall syskonvagn inköpas liksom babyskydd. BB-väskan ska packas och nyfödingskläderna som Saga hade för drygt två år sedan skall plockas fram. Allt känns så spännande. Jag älskar hösten än mer än vanligt i år. Nu är den äntligen här!

I natt sov jag riktigt dåligt. Vår älskade Saga var orolig och vaknade klockan tolv. Hon ville ligga mellan oss vilket bara kändes mysigt. Lite svårt att somna var det dock när hon klättrade på mitt huvud och sedan kravlade längs min rygg. Gosigt.
Jag var upp på toa vid tretiden och tog Renässans fusknässpray om och om igen under hela natten utan att bli av med nästäppa och muntorrhet. Och så vaknade jag av sådan där elak värk i nacken av att envist ligga på vänster sida. Igen. Konstigt egentligen med tanke på vår dyra fina säng! För den värken har jag sluppit i fulsängen i Trönö. Att händerna domnar är en annan av gravidåkommorna som väcker mig om natten.
Saga vaknade före sju, men hon hade inte alls bråttom upp idag. Hon tycktes bara nöjd och glad över att få vakna upp bredvid sin mamma. Mysigt! Jag hade lätt kunnat förvandlas till ett åskmoln denna morgon med tanke på min jobbiga natt. Men att vakna till Sagas underbara leende då hon strök med sina små lena barnahänder längs min arm, gosade med fötterna mot mitt ben, kramades och myste kunde jag ju inte bli annat än lycklig. Saga är så underbar. Och hon var riktigt glad hela morgonen. Oväntat satt hon i vagnen hela vägen till dagis också. Vagnen som hon ratat sedan i maj!

Hon kommer att bli en gullig storasyster vår Saga. Och jag är tacksam över att man här i Solna får ha storasyster trettio timmar på dagis då man har en nyföding. Om man behöver. Det känns som en trygghet då ingen vet hur trött jag kommer att vara den första tiden. Egentligen vet vi inte någonting alls mer än att den här hösten kommer att bli annorlunda. Att vi har en fantastisk dotter och en till unge på väg.

Det är en stor LYCKA i livet!!!

Inga kommentarer: