måndag 29 augusti 2011

Filmstadens Dag och spännande väntan

Världens underbaraste Saga har en lite småjobig vana... Hon vill gärna sova när vi ska upp 7.30 på vardagsmornarna. Vi får tjata och tjata för att hon ska vakna. Men på helgen vaknar hon 7.10 och ska upp på en gång!! No merci...
Igår gick jag upp med lillskruttan efter en sex timmars nattssömn. Jobbigt men mysigt. Regnet började snart piska mot rutorna medan åskan mullrade i fjärran och vi lade pussel på pusssel på Sagas säng. Så blev det lite välling innan frukosten som bestod av Valio Jordgubbsyoghurt med flingor, vilket även Saga ville ha, och nån macka.
Vi satte oss framför TV:n för att se hur det gått med orkanen Irene i USA.
Sen kom papan upp och vi blev väldigt effektiva för att komma iväg i tid till Gamla Filmstaden i Råsunda där det var Filmstadens Dag.
Klockan ett började det...
... och vi kom nästan i tid till konserten med två tjejer som sjöng låtar ur Astrid Lindgrens sagovärld.
Roligast var förstås Pippi-avdelningen och "Fabbe haj haj haaaj"!
Jag och Saga hade satt oss långt fram, den enda chansen för henne att se något eftersom jag inte orkar lyfta upp henne länge och väl.
Tias kom och mötte oss sedan, och så gick vi på uptäcksfärd på det uppbyggda marknadsområdet.
Saga fick fiska fiskdamm.
Väldigt spännande.
Och jätteroligt! En godispåse med en liten bil och hallonbåtar å grejer i fick hon.
GOTT!
Och så fick hon vara primadonna för en stund!
Tjusigt värre! Passande en dag som denna då halva Råsunda är uppklädda i 40-50-talskläder och leker filmstjärnor. Hon hade gärna fått dessa fina accessoarer, som nu såldes av Stadsmissionen, om hon inte ändrat sig i sista stund och helt tappat intresset.
Jag fyndade i alla fall åt mig själv! Två ursnygga klänningar i 40-50-talsstuk i märket Fröken Söt, och ett par superfina körsbärsörhängen, allt för bara 450 kronor!!!
Och så fikade vi i gräset.
Saga hade fått en fin ballong av några äldre herrar som spelade på positiv.
Nu hade hon jättekul då en liten pojke sprang runt och busade med sin pappa medan Saga tittade på.
Full fart var det och Saga blev minst sagt inspirerad och ville busa hon med.
Lite bus blev det.
Och avslutningsvis lite marknadsgodisinköp och en karusellfärd på en liten elefant innan vi gick mot utgången.
Saga poserade på röda mattan...
... och busade lite mer.
Söööt!
Bakom henne syns finfina retrobilart och folk i 40-talskläder. Fiiint!
Vi for hem och städade mitt kontor samt kopplade in stordatorn som varit urdragen länge och väl. Härligt!
Och så tog vi veckans magbild. Undrar hur länge magen kommer att finnas kvar. Jag har ju mått lite illa och även känt tendenser till molande värk i de nedre magregionerna i flera dagar nu, så det kan vara någonting på g. Eller inte. Svårt att säga. Jag hoppas bli klokare efter dagens besök hos barnmorskan. Jag är i vecka 36 + 2.
Saga ville lyssna på Popular med Erik Saade, och nallen fick dansa. Låttiteln uttalar lilltjejen som valpkärlek fast på engelska, puppy love. Sött!
Vår lila cooling.
Vi hade fin kvällssol.
Tias fortsatte med städande och plockande medan Saga dansade i sin stol innan nattning.
När vi lagt vår fina, underbara dotter tog jag och Tias fram marknadsgodis och gjorde oss varsin kaffe, han en Ethiopia-espresso och jag en La Tierra-latte med mörk choklad och vaniljsyrup. Sista rycket innan Bus Karin och Camilla kom för att hämta espressomaskinen.
Vi hade dock redan bestämt oss för att köpa en, så vi behöver inte vara utan lyxkaffe i många dagar.
Snart har vi både espressomaskin och en liten bebis, en lillasyster till Saga!
:-)

Inga kommentarer: