fredag 5 mars 2010

Busig tjej på framfart!

Nu händer det saker. Saga har under de närmsta dagarna ställt sig på knä med hjälp av att dra sig upp i närmsta möbel. Ofta hamnar hon för långt ifrån eller nästan under den populära fotpallen... Men ibland lyckas hon riktigt bra!
När jag äter frukost brukar Saga snurra runt i hela vardagsrummet. Ibland kan hon vara svår att se, då hon gömmer sig under möbler...
... och rotar i sin favorithylla med tidningar...
... riva och kämpa tills tidningen hon gett sig på är halvt söndersliten. Hon vill gärna äta upp den också men det får hon inte.
Nästa lekstund på favvogolvet får Saga när mamma äter lunch. Då bär det av till leksakskorgarna. Saga tar tag och drar sig upp på knä för att undersöka innehållet i den stora korgen.
Här finns det ju massor med roliga saker! Det är lite svårt att få upp dem bara...
Vipps så står Saga upp!!! Så har hon bara gjort en gång förut och då satt hon i mitt knä och drog sig upp i min kofta.
Nu var det helt plötsligt lättare att nå klossar och andra roliga saker. Saga glömmer nästan att hon står. Hon håller i sig med en hand innan hon släpper även den! Sådana gånger är det tur att hon har en fotonörd till mamma, för jag kunde fånga henne så hon slapp dunsa i golvet.
Saga ålar sig fortfarande fram för det mesta, men idag kröp hon fem steg! Det var rekord. Och hon har kommit upp lite från golvet som ni ser.
Det är kul att återupptäcka sina leksaker lite från ovan tycker Saga.
Vi inser att vi måste barnsäkra hemmet alltmer.
Jag och Saga har haft en bra dag idag förutom mitt dåliga humör på förmiddagen. Sen blev jag glad igen.
Vi hämtade ut mitt presskort i stan och fick ett liiitet takras över oss från ett hus på Vasagatan. Det kunde ha varit värre för solen sken på de ännu snövita taken. Istapparna gnistrade och droppade och skyltarna varnar alla om samma sak. Jag tänkte på fjortonåringen som dödades av en fallande istapp för några år sedan. På Drottninggatan. Fruktansvärt! I år har bilar krossats så fönsterrutorna splittrats över gatorna då hela isflak fallit från de farliga hustaken. Jag önskar att det blir varmare nu och att all snö försvinner så vi slipper oroa oss för sådana här dumheter. Jag önskar mig också barmark så vi slipper halka eller kämpa med vagnen i snömodd. Och värme så vi slipper frysa. Det går att beskriva min önskan med ett ord; VÅR!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu händer det saker, vill jag lova. Ett barnbarn ställer sig upp och ett tappar en tand...
Och så har vi väl lite vittring på våren. Till och med i Hälsingland. Mend nyskottat verandatak känns takdroppet bara trevligt.
Sagas mormor

Unknown sa...

Ja, det är underbart!!!