söndag 21 mars 2010

En kaosig men mysig helg

Gårdagen var intensiv och stundvis väldigt jobbig men slutade riktigt bra. Jag hade en hemsk natt bakom mig och var supertrött... -Otaktiskt att lägga sig sent och somna ett på natten när man har en bebis utan rediga nattrutiner och en karl med nackspärr. Jag hade självklart lovat att ta hand om Saga denna natt, och hon vaknade klockan tre. Vällingdax! Sen sov hon nån timme och vaknade igen så jag fick söva henne. Tias var upp och vankade och hade superont i nacken, stackarn. Även han råkade väcka mig då och då... och halv sju skulle Saga upp.
En jobbig förmiddag blev det sen. Dr Phil på TV, om knarkande tonåringar. Hemskt! Saga var på allt hon inte fick leka med och grät så fort jag lyfte bort henne. Hon slog huvudet tre gånger och började gallskrika. Och jag hittade inga kläder att ta på mig. Bara en massa gammalt skit som jag borde ha gjort mig av med för länge sen... Till slut kom Tias upp och tog Saga så jag kunde böka i garderoben själv i lugn och ro... och gråta en skvätt över alla fruktansvärda i-landsproblem.
Jag och Saga skulle träffa mamma på stan, och det tog världslång tid innan vi kom iväg. Men till slut så, när vi ätit båda två och Saga var tröttare än tröttast, tog vi T-banan till Kungsan där mamma mötte oss. Det blev en promenad till Djurgården där det var så mycket folk att det bildades köer längs hela Djurgårdsbron. Vi skulle träffa syrrans familj och gå på Skansen, men jag och mamma kände att det nog var väl många i Stockholm som tänkt samma sak idag. Solen sken och det var den första riktiga vårdagen, så det var man ur huse!
Nästa alternativ vi hade kändes tveksamt från början; Rosendals Trädgård. Och vi hade rätt. Kön till bröddisken sträckte sig tre meter utanför växthuset med allt gott fikabröd. Och det var knökfullt med folk både inne och ute. Vi var trötta och mamma hade gått ända från Söder tidigare idag, så nu hade vi fått nog. Det blåste och Saga var plötsligt vaken och lite arg.
Vi ringde syrran innan vi gick vidare längs med vattnet och över bron till båtklubben. Där satte jag mig och försökte mata Saga med lite fruktpuré i sol och blåst. Hon åt lite men stördes av den gassande solen som hon fick i ögonen och vinden som ven om nosen.
Så kom Systers familj och vi gick vidare... till Sjöhistoriska muséet. Där fann vi en bänk i solen. Jag gick dock in med Saga för att hon skulle få äta utan att störas av väder och vind.Äntligen fick hon ta av sig lite kläder och mumsa i sig sin fruktpuré. Och jag fick ro att ta upp min iPhone och ta lite bilder.Saga var nöjd och glad. Härligt!!!
Så kom moster och gosade lite. Riktigt skoj!
Bästa vänner är de, Saga och moster Elin.
När vi var klara var det dags att... gå vidare. Elin, Erik och Alvar for en sväng till Prisextra medan jag, Saga, mamma och Oscar traskade över Gärdet.
Jag fick bära Saga en hel del för hon ville inte sova och INTE sitta i vagnen. Vi stötte på en vattenpöl som var som en sjö så vi fick bära vagnen och pulsa i snö...
... men så var vi plötsligt på Sandhamnsgatan. Vagnens skugga såg ut som en drake när vi närmade oss Oscars boning.
Ja, för i familjens lägenhet har Oscar byggt rejäla skapelser vill jag lova! Nu hade Saga plötsligt somnat, så jag kunde passa på att kolla in Oscars leksaker!
När Saga vaknade kom Alvar och de andra hem. Saga fick leka med Oscar och Alvars gamla saker...
... men blev mest fascinerad av Alvars nya springcykel. Det var kul att se hur de plötsligt kan sitta på golvet och leka alla tre!!!
Och Alvars födelsedagspresenter, dockvagnen och dockan, blev riktigt populära hos lillkusinen.
Elin gjorde himmelskt god lax med sparris och grejer till middag och vi hade en härlig kväll förutom att Saga inte ville äta purén vi kokade och mixade åt henne...
Jag hade huvudvärk när vi tog tunnelbanan hemåt. Klockan närmade sig halv nio och det kändes galet sent... men Saga var go och glad så resan gick jättebra.
Väl hemma somnade Saga. Jag och Tias lade oss elva, för att sedan få sova ända till 6.30!
Nöjda och glada över denna långa natt såg jag och Tias på Skavlan klockan sju på morgonen innan vi åt en lyxig frukost och jag bakade chokladmuffins.
Saga sov JÄTTELÄNGE på förmiddagen. Sen kom Ankis och Sagas farmor Gun, som faktiskt ska vara barnvakt åt Saga imorgon förmiddag då jag jobba 5-13 på TV4.
Det har varit världens snöoväder idag, så det blev bara en kort vagnpromenad på eftermiddagen. Alla vi fyra tjejer drog ut på prommis medan Tias dammsög. Han mår bättre nu. Härligt! Å nu ska vi fika!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Fantastiska dagar med T-R-E underbara barnbarn.
Fantastiskt att se dem alla tre tillsammans.
Efter en sådan här helg vill man flytta till Stockholm bums.
Det var inte roligt att åka hem till Hälsingland. Men så fick det bli. Jobbet väntar.
M