lördag 28 augusti 2010

Slit och släp och lyxpizza!

Denna fredag har varit snarlik gårdagen. Den första skillnaden var att Saga haft en lång härlig natt, liksom jag. Saga vaknade klockan åtta, så vi fick en timme ihop innan jag lämnade henne på dagis strax efter nio. Saga gallskrek när jag lämnade henne i frökens famn och gick ut genom grindarna med tårarna brännande under ögonlocken. Jag hatar att lämna Saga på dagis!!! Jag vill inte att hon ska bli ledsen. Min älskade lilla unge...
Väl hemma jobbade jag vidare med bröllopsalbumen till min nya hemsida. Intensivt är det och lång tid tar det. Allt för att jag vägrar kompromissa denna gång.
Idag blev ingen kebab med Sussi. Nej, snarare köttfärsbiffar framför "Hem till gården".
Jag jobbade vidare en stund, mötte Ankis vid 14.15 och hämtade Saga. Äntligen! Hon blev superglad när vi kom, mitt i melliset.
Min glädje över att få se Saga blandades dock med mindre önskvärda känslor. Var var personalen??? Två bord med barn runt om. Varav två små som sitter i barnstol. Och ingen personal! Och det dröjde innan någon kom! En akut blöja... ett barn som hade trög mage. Kan det räcka för att Saga ska riskera att klättra ur stolen och slå huvudet i golvet eller sätta i halsen utan att någon ser? Personalen påstod att de hade kontroll över situationen...
Jag känner dock fortfarande en oro i maggropen. Vi som skulle fira att inskolningen är över denna fredag kväll. Nu är vi osäkra igen... Tillbaka till dagiskön... Tråkigt för vi trivs egentligen där. Och vi gillar personalen. De är bara för få!!
Ankis, Saga och jag gick en sväng till parken och lekte innan vi fortsatte hemåt. Ankis skämde bort Saga lite på Polarn och Pyret sen. Fiiina tofflor, byxor, mössa och strumpor. Och så mockasiner på köpet!
Jag matade Saga. Fixade och donade innan det var Tias tur att skämma bort oss.
Hemgjorda pizzor av det lyxigare slaget stod på menyn. Calzone ála Leila. En av de godare pizzor jag ätit! Klockan hade hunnit bli åtta så jag var vrålhungrig. Och Saga älskade pizzan hon med. Hon har ätit som en häst i kväll! Ett halvt äpple, fem fiskbullar med potatis, ett kex, pizza som hon fick smaka av oss och sedan 200 gram välling. Och så har hon druckit en massa mjölk förstås.
Innan vällingen läste jag Max Balja och Mumins bok om siffror för Saga. Vi ska nog börja med godnattsagor, för hon blev sömnig och somnade gott sedan. Klockan hade visserligen hunnit bli halv tio. Men tio minuter innan sagorna sprang Sagis omkring och tokade sig med sina leksaker och verkade hur pigg som helst!
Jag och Tias tog kvällsfika bestående av mina brownies med vispgrädde. En härligt god efterrätt, också den bakad efter ett recept i Leilas bok "One more slice".

Nu ska jag lägga mig. Jag riktigt längtar ner i sängen.

God natt!

Inga kommentarer: