torsdag 26 augusti 2010

Borlängebesök och och Sagamys

Idag har vi haft en fotograf på besök! Min kompis Sussi hade kommit hit, ända från Borlänge. Slutmålet är en Technokryssnig, men mellanlandning i Solna var en bra idé tycker jag. Vi lunchade på Volles Kebab och kollade på lite bilder i min dator innan jag mötte upp Ankis för att gå och hämta Saga på dagis. Väl hemma igen kom Sussi och hennes kompis Clara upp en sväng. Saga var lite blyg så jag fick massor med kramar och gos. Ock Sussi plåtade. Förstås. ;-)
Lilltjejen och jag!
Sen bjöd jag på brownies som jag bakat igår, med glass. Kalasfika! Sussi var nöjd å glad...
... liksom Clara. Supertrevligt var det!
Saga åt kex medan blygheten rann av henne. En gråtattack fick hon dock så vi fick gå en sväng i lägenheten och leka lite inne i rummet. Hon har ju haft två tuffa veckor... de första på dagis.
Ankis stannade på pannkakor efter fikat, och däremellan hade jag hunnit möta upp Tias på Stadium och köpt ett par Nike-joggingskor på Stadiums dunder-rea! Äntligen kan jag börja springa!! Nu finns inga ursäkter längre.....

Så till dagens förskolerapport:
Saga var så trött när jag lämnade henne på dagis i morse att hon egentligen hade behövt ligga kvar och sova i vagnen... Hon hade ju inte somnat förrän 22.15 kvällen innan... för att sedan vakna av sin pappas väckarklocka mellan sex och halv sju på morgonen. Flera timmar mindre sömn än vanligt alltså.
Jag och Saga fick trots allt en härlig morgon med långfrukost. Saga ville varken ha gröt eller vitt bröd. Nej, hon pekade på bordet och sa "Däää!" upprepade gånger tills jag förstod att det var min fibriga macka med linfrön och grejer som hon ville ha. Hon fick den. Och en macka till av samma slag. Vi myste och tog det lugnt tills vi klätt på oss och gått iväg mot förskolan. Saga var sömnig i vagnen men spratt till vid åsynen av alla barn som lekte på dagisgården. "Jättekul!" tyckte hon ända tills hon förstod att jag skulle gå. Igen.
Gunilla hade Isak på sitt ena ben så jag satte Saga på det andra och hon började gallskrika förstås. Jag pussade lite på henne och vinkade hejdå varpå jag såg att även Isak börjat skrika i högan sky. Det kändes riktigt hemskt att lämna dagiset då jag hörde gråten även när jag stängt grinden. Jag fick tårar i ögonen när jag skyndade hemåt hårt hållande i mobilen, redo att springa tillbaka och ta min älskade gullfia i famnen. Jag tänkte att det måste vara jobbigt för Saga att vara så trött på dagis... och behöva vänta flera timmar på att få sova.
Men när jag och Ankis fem timmar senare stormade in mitt i mellanmålet som idag bestod av mumsig fruktsallad fick vi höra att Saga varit glad och nöjd under dagen. Och att hon leker och tar för sig mer nu än alldeles i början. Härligt!!!

Nu hoppas jag på en lång, god nattsömn och sedan ännu en BRA dag för Saga på förskolan och för Tias på sin skola. Samt en bra dag för mig då jag fortsätter med mina bröllopsalbum till nya hemsidan. Mycket jobb återstår!

Inga kommentarer: