onsdag 28 april 2010

Från bebis till en liten tjej!

Så här söt är Saga i sina nya kläder från faster Ankis! Allt är köpt på butiken Juliet som ligger mellan Fridhemsplan och St Eriksplan.Hennes Corolle-docka som hon fick av mig i julklapp var slående lik henne idag. Samma färger och lika mjuk!Jag och Saga var på BVC klockan ett och pratade mat... Och jag har visst daltat för mycket med henne, mixat och haft mig. För nu kan hon tydligen äta nästan allt och är inte ens lika känslig för salt och peppar längre!!! Det enda vi måste vänta med är att ge henne kall mjölk... Det skall man tydligen inte alls ge till barn under ett år. Och när hon väl får dricka det skall det vara lättmjölk eller mellanmjölk!När vi kom hem från BVC blev det matning... färdig puread mat... och sövning på balkongen. När Saga sov kom en kvinna hit för att få sitt ärr fotograferat i förhoppning om att få ersättning från Trygg Hansa. Synd bara att Saga vaknade, ledsen och rädd, just som vi skulle börja plåtningen. Saga skrek och ville vara hos mig hela tiden. Jag fick flytta babysittern med henne i... och sen byta till hennes matstol så hon skulle komma upp lite. Stackars... Fotograferingen gick trots allt bra, och när den vänliga damen lämnat oss blev allt frid och fröjd med lillan igen.
Ingen promenad hann vi med idag. Handlade på Ica bara, innan jag gjorde köttfärssås och spagetti... åt hela familjen!!! Det kändes verkligen speciellt. Saga skulle smaka min vardagsmat för första gången. Lite nervöst men samtidigt roligt förstås.
De första fem-sex tuggorna gick ned. Sen blev Saga lite ledsen och kinkig. Hon var hungrig och tyckte maten var konstig. Så hon fick en portion risgröt som slank ned på ett litet kick!
Jag har ägnat dagen åt att fundera på om Saga kan äta vår wok och kycklingtortillas... och hur vi ska lösa diverse matsituationer som kan komma upp. Det där med att äta själv glömde jag att ta upp på BVC. Och hur gör vi på restaurang? Beställer barnportion med köttbullar eller har med oss egen mat?
Vi har verkligen gått in i en ny period nu. Det känns som att Saga plötsligt gått från bebis till småbarn på bara några timmar!
Allt medan vår balkong blivit ännu lite finare än sist.
;-)

Inga kommentarer: