tisdag 25 mars 2008

Självförsvarskurs!!!

Jag lärde mig lite nytt om självförsvar, och jag delar gärna med mig:
* Att vara beredd är A och O. Håll nycklar i ena handen och en hårspraysflaska i den andra. Var beredd på att du kan bli överfallen, för då reagerar du rätt och försvarar dig!
* Om överfallet sker bakifrån; slå nycklarna mot förövarens ögon, stampa mot hans knän!
* Om det sker framifrån, sikta på att sticka fingrarna i hans ögon (eller trycka näsan åt sidan) och samtidigt knäa hjonom!
* Om du hör att någon kommer raskt bakom dig, vänd dig, stanna och se honom i ögonen! Han väntar sig inte det, så chansen är stor att han kommer av sig. Om inte, har du i alla fall fått ett bra signalement!
* Om du varit på krogen sent är det smart att ha med sig jeans och träningsdojor att ta på dig när du ska hem. Mindre lockande för en våldtäcktsman och dessutom säkrare. -Svårare att ta av.
Naturligtvis skall man se sig om och helst inte gå nära buskar och skumma platser där någon kan gömma sig. Inte ta svarttaxi. Jag åker nästan alltid då jag är ute "för sent" taxi (av välkänt taxibolag) - till dörren!!!

Jag har just druckit en kopp gott te (just nu är Djurgårdsblandning favoriten) och ätit en bit mörk choklad... Mmmmmmmmm..... Nu är det bara att lugna ned sig och softa tills jag ska i säng. Allt för att somna så lätt som möjligt.
Ta hand om er!!!

Inga kommentarer: