måndag 10 mars 2008

Aftonbladet TV - inte som förr...

Förr i tiden, före oktober 2007, var kvällarna på Aftonbladet TV7 hektiska. Det hängde papper med inslagsmanus på anslagstavlan och i det redigeringsrum jag sitter i nu satt alltid minst två redigerare och svettades för att hinna med både löp till sändningarna varje halvtimme och att hela tiden ha nya inslag att mata in. Nyhetschefen gick i taket för att det rullade in nyheter som skulle ut och redigerarna hela tiden var för få. Telefonen ringde från kontrollrummet. De bad oss ändra i andras inslag som klippts under dagen. Samt snabba på med de nya.
Fullt ös, MINST sagt. Under en period skulle vi mitt i allt detta vara studiovärdinna en eller två ggr under kvällen! Vi skulle gå till en kamera som stod lååångt bort på redaktionen, ta hand om gäster och hålla kontakten med kontrollrummet... Ett tag skulle vi lägga in grafiken under nyhetssändningarna också, en ny bild för varje påa. Och så skulle vi bildprodda sista sändningen. Och klippa däremellan... puh!
Nu har tiderna ändrats.
Kvällsreportern brukar vara här ensam. Inga sändningar, bara webb. Idag är även jag och sportreportern här. Lugnt. Tyst... Jag arkiverar och gluttar på Kobra på TV:n i taket.
Tiden har ändå gått rätt fort. Om mindre än en timme har vi tänkt dra iväg till hotellet på Stureplan där vi skall träffa Patrik Sjöberg. Jag ska nog ta mig en kopp te och ladda inför nattsysslorna. Har packat utrustningen, så lite mer arkivering så är jag "hemma".
; )

Inga kommentarer: