måndag 28 november 2011

Vila i Frid fina Vide

 Vår vän Vide Jansson har somnat in efter en tids sjukdom.
Han var en nära vän och har så länge jag känt Mathias varit med på nästan alla jular, födelsedagar och konfirmationer som rört storfamiljen Tallroth, om det så varit i Skåne, i Trönö eller uppe i Kalix. Det kändes som om han tillhörde släkten.
Han bodde i Roslagen och första gången jag träffade Vide var vintern år 2000 då jag och Tias var nykära och vi drog upp gäddor ute på isen utanför Vides tomt. Vi for runt på spark mellan gäddsaxarna och det kändes väldigt mycket Vide. Och väldigt lite jag, även om det var både lite romantiskt och ganska kul.
Tias och Vide var jaktkamrater och efter sparkfarandet denna kyliga vinterdag blev det kaffe i Vides kök.
Efter det har det altid varit en självklarhet att fika hos Vide varje gång vi vistats i Verkskär.
Vide hann se och uppskatta Saga. Här på bilden kämpar hon med att lära sig gå, under Vides goda uppsyn.

En fin man har nu lämnat jordelivet. Ledsamt för oss. Men skönt för honom att slippa plågas mer.

Vila i Frid, Vide.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag rörs till tårar, fint skrivet. På något sätt har Vide påmint mig om min pappa för att han var lik honom på något sätt.

Lena

Unknown sa...

Tack Lena.

Stor kram!!