måndag 28 november 2011

Tvåmånaderstösen och bagerskan

 I söndags blev Agnes hela två månader gammal. På andra advent och allt. Vi for hem till Stockholm och Agnes skrattade gott åt mig efter den enkla middagen. Hon är så himla go när hon viftar med armar och ben, ler små Toker-leenden och säger "Äuu" eller "goo".
Medan Tias badade storasystern började jag sedan med årets (första) saffransbak!
Min nybadade dotter kom strax och hjälpte till.
Jag fick visa henne noga hur man gör när man rör försiktigt. Innan jag gjorde det höll saffransmeten på att sprätta ut åt alla håll!
Saga verkligen älskar att baka. Hon vill lära sig allt. Och det är ett av de få tillfällen då hon verkligen gör som jag säger. ;-)
Hon fick själv välja jäshandduk och lägga den över den härligt gula degen.
Först skulle hon dock ta ur teskedsmåttet som hon "bakat med".
Och träsleven som mamma bakat med.
Vi rev mandelmassa till fyllningen innan jag fick gå och amma Agnes och Saga gå till sängs.
Agnes var i högform när jag sedan skulle baka ut bullarna.
Riktigt härligt!
Hon låg och tittade på mig, skrattandes och pratandes, medan jag kavlade ut degen och bredde på fyllningen.
Gullfia!
Bullarna blev helt UNDERBARA!!! Precis som de brukar. Saftiga och med MYCKET saffransmak. Jag bakar dem för tredje året i rad och receptet finns HÄR!
Vi tände första adventsljuset och jag drack chai-te med skummad mjölk.
Nu är det JULMYS som gäller här. Julmusiken flödar och snart ska jag och Saga baka peppakakor!

Inga kommentarer: