fredag 2 december 2011

En vecka av nappglädje, shoppingmys, kalenderjobb och Luciaförväntan

 Efter en mammaveckas mer eller mindre ofrivillig bloggpaus kan jag konstatera att den största händelsen under dessa dagar varit att Agnes plötsligt en kväll sög på nappen!!! Länge och väl mumsade hon så det gnisslade gott. Jag och Tias såg chockat men belåtet på och hoppades att detta skall ge mig mer nattsömn framöver.
Efter denna stora happening i början av veckan har det varit varierande framgång på napp-planet. Ofta tar hon den inte... Men en dag när jag var och handlade satt nappen stadigt i den lilla munnen hela tiden förutom när den for ut, Agnes skrek och jag fick plutta in den igen.
Hon har varit på BVC på tvåmånaderskontroll också, och växtkurvorna går som väntat stadigt uppåt. 60,5 cm är vår lilla minsting nu. Och hon väger hela 6 600 gram! Sjuksköterskan sa att hon är rund på ett fint sätt. :-)
 Händelse nummer två skedde redan under helgen, då vi var i Trönö; Berry öppnade i Solna Centrum!!!
 Dra på trissor!!!

-En udda, kul och inspirerande inredningsbutik i denna annars så Svensson-tråkiga galleria.

Men det var för bra för att vara sant. Förstås.

De ska bygga om ännu mer i köpcentrat och butiken har bara tillfälligt kontrakt till nyår. Så det gäller att hinna shoppa det man vill innan dess.

Jättesynd tycker vi.



 Ett stort projekt jag hade som även det ägde rum i början av veckan var att göra en rolig julkalender med småjox i till Saga.
 Jag och Ankis var ju med Agnes på stan och letade julklappar i onsdags. Vi passade på att köpa lite småsaker till paketen och påsarna som skulle fyllas, och sen hade jag att göra ungefär till midnatt.
En rörig kalender blev det måhända men jag har satsat på att få den så billig och lättfixad som möjligt. Det är ju ändå 24 paket i den!!
 När vi kom hem från dagis den första december fick Saga se sin adventskalender för första gången. Jättespännande tyckte hon.
 Och första presenten var rätt kul faktiskt.
 Efter lite träning kunde Saga snurra den själv!
Det svåra nu är att få Saga att förstå vad det betyder att "få ett paket om dagen", och att hon inte kan få alla på en gång.
Agnes sov sött på Sagas säng mitt i stojet.
 Saga har börjat med Luciaträning på förskolan också. Vi ser fram emot Lucia... dock med viss skepsism, då ceremonin vi ska vara utomhus i kylan mitt på dagen! Hmmm... Vad är det för fel på klassiska luciafiranden på tidiga mornar i dunkel med fina ljuskronor???
 Nåväl, söt är hon i alla fall vår lilla men ändå så stora tjej.
 Den här eftermiddagen gick hon runt i lägenheten och sjöng "Santa Lucia, Santa Lucia!" Mer kunde hon inte så de kan inte ha övat nämnvärt mycket på Luciasången på dagis.
Jag har så smått börjat med den årliga julgodistillverkningen också. Ska nu skära jordnötsrutorna i bitar innan kvällsfikat. Vi har laddat med äkta lattemjölk inför kvällen och är spända av förväntan inför vårt ferdagsmyyys med goda kaffedrinkar!

Inga kommentarer: