söndag 29 maj 2011

Tallinkryssning med mamma och syster!


Nu när jag ligger däckad i soffan hemma i Solna kan jag skriva ett första Tallinn-inlägg från mobilen.
Vi har haft det supertrevligt på alla sätt och vis. Hade en mysig, eller i alla fall fräsch å fin, hytt med stort fönster.


Och vädret tillät i alla fall korta frys-visiter ute på däck.


Vi kände oss som en återförenad supertrio på rymmen från allt slit. Äntligen fick vi rå om varann lite, semestra och bara vara!


Det blev en lugn första kväll med ok mat och allmänt softande i pianobaren efter att vi köat lääänge för att köpa Cola och öl.


Morgonen efter åt vi lyxfrukost. Det godaste för gravidisen var pannkakor med bär, grädde, frukt och grejer. MUMS!!!


Vi var nöjda alla tre och mamma fick till och med ett glas champagne!
Klockan tio estnisk tid (nio svensk tid) fick vi gå av båten och traska in i Tallinn. Det blev 18 500 steg för mig under dagen. Inte undra på att jag känner mig mörbultad idag!
Jag och syster skulle in i alla affärer och titta medan mamma lånade min kamera och tittade på de vackrahusfasaderna.


Och så åt vi där jag och Tias ätit två gånger när vi var i Tallinn för nästan tre år sedan, på Olde Hansa. Samma underbara köttsoppa. Mums!! Å Medan mamma och syster drack god kanel-öl fick jag mig en helt underbar druvjuice!!


Som pricken över i:et hittade vi även mitt och Tias favvocafé sen sist, Le Pierre, där jag åter beställde en underbar varm choklad, denna gång med en lyxig chokladmunk till, som jag å syster delade på.


När vi åter var på båten igen gick vi med värkande fötter och stela leder och taxfree-shoppade så vi missade "första sittningen" på alla restauranger!!! Fånigt tyckte vi, att man inte kunde komma och gå hur man ville när halva restaurangerna stod tomma!! Det tidigaste vi kunde få nu, utan att sätta oss i hemska kafeterian och äta färdiga köttbullar med pulvermos, var buffén, där andra sittningen började 19.30 svensk tid. Som tur var var maten helt underbart god!!!


Sen blev det surr i hytten och tidig sänggång.

Vi är supernöjda med resan. Och det var jättekul att komma hem till familjen igen. Tias hämtade vid båten och Saga som tagit för givet att jag jobbat hade tyckt att mamma var borta väääldigt länge... Så jag fick många lååånga underbara kramar. Och hon blev jätteglad åt sin muminkofta. Hon fick på sig den och sprang ut i köket för att visa farmor och faster som sovit här i natt.
Nu är de tre ute en sväng. Sen blir det morsdagsfika med jordgubbar och grejer. Härligt!!

- Bloginlägg från mobilen ;-)

Inga kommentarer: