måndag 30 maj 2011

Supertrion i Tallinn!

 Min, systers och mammas Tallinndag började med en rejäl frukost som vi stod oss på länge.
 Det kändes som ett kärt återseende när kyrktornen dök upp och vi närmade oss det Estländska fastlandet.
 Och jag och syster fick shoppingdjävulen i oss så fort vi gått i land.
 Mamma fick låna min kamera och utforska de vackra husfasaderna och detaljerna runtomkring medan jag provade kjolar och syrran kollade på ryska tomtedockor.
 De har verkligen mycket fint hantverk i Tallinn. Och just stickat är de extra bra på.
 Jag hittade supersnygga örhängen hos den här handlaren. Frun, som står bredvid honom fast utanför bilden, hade själv gjort dem.
 SKÅL! Syster har kanelölsskum på näsan.
 Olde Hansa var sig likt och min druvjuice... eller om det var svartvinbär... är jag sugen på i detta nu. HIMMELSK var ordet!
 Restaurangen ligger mitt på torget och är väldans medeltidsinspirerad. Menyerna är riktigt roliga och väl genomtänkta.
 Man skulle kunna tro att det är en turistfälla men maten är jättegod och personalen supertrevlig så GÅ DIT om ni är i Tallinn!!!
 Gästerna kan dock vara mindre trevliga, haha!
 Som den här unga damen sedd genom ett medeltidsglas!
 Het och god var soppan.
 Det enda jobbiga var toalettupplevelsen. Även den lite väl medeltidsinspirerad... Dvs det var så mörkt där inne att folk tycktes ha kissat på golvet!!!
 Efter maten fortsatte vi vår Tallinntur, och precis här vid muren fann jag den finaste Mumin-tröjan till Saga!
 Vi (de) ville ha kaffe på maten...
 ... och till slut hittade vi in i en helt underbar liten gränd där det fanns en pub som sålde kaffe!
 Skönt att få sätta oss ned en sväng igen.
 Mamma pratade gamla Tallinn-minnen.
 Och jag drack knallrött fruktte!!
 I tesilen låg diverse olika fruktbitar. Påminner om ett te jag köpte i Prag, som var jättegott! Det knasiga var att detta var surt så in i vassen, och serverades tillsammans med en citronskiva!! Tur att det låg en sockerpåse under citronen.
 
 Sedan traskade vi vidare, köpte sockor åt både Saga och bebben i magen...
 ... och vilsade bort oss.
 Vi skulle till Le Pierre och tiden började rinna ut.
 Men efter att vi frågat en trevlig karl om vägen hittade vi dit. Äntligen!!
 Varm choklad i repris, MUMS!!!
 Och munken jag och syrran delade på... med nougatfyllning... Varför finns det inte sånt i Sverige???
 Elin tog sig en Cappuchino, och sen skyndade vi mot båten. Några till stopp blev det, men snart var vi vid hamnen.
 Vi var riktigt glada att vi sluppit det regn som utlovats. Två droppar på näsan hade jag och mamma fått vid något tillfälle. Annars hade det varit uppehåll.
 Men så fort vi klev in i tunneln som ledde till båten började det regna!
 Vi var dötrötta och hade gått nåt hemskt mycket.
 Ändå kämpade vi på i taxfreen och missade första sittningen i alla restauranger...
 ... så det blev mys i hytten i en timme, och lite shoppingdokumentation. Syrrans halsduk och löpare var ju supersnygga!!
Och Muminkoftan till Saga bara ÄLSKAR jag, liksom vantarna till lillbebben. Å de till mig själv förstås!!
Mamma köpte bröd och en spiskrok, rejäla grejer!!
 Buffén klockan 19.30 (20.30 estninsk tid) var himmelsk.
 Och vi satt kvar nästan längst av alla...
  Härligt att se solen gå ner framför båten!!!
 Sen blev det mera mys i hytten. Något annat fanns inte på världskartan. Vi var på tok för trötta!

Mamma bjöd oss på resan och det mesta vi ätit och druckit dessutom, så jag säger bara ett stort TACK!!! Det här ska vi göra om!!

Inga kommentarer: