fredag 20 maj 2011

Shoppingtokar i Kista


Idag har jag gått in i vecka 22.
Jag var så TRÖTT imorse. Saga hade vaknat 4.30 av en envis hostattack... Vi börjar bli vana eftersom samma sak hänt någon gång varje natt den senaste veckan. Denna gång var vi uppe hela familjen i tjugo minuter innan vi lyckades övertala Saga om att vi måste sova mera. Då sov hon till 6.30.
Tias tog upp henne och jag hasade mig upp vid sju, så trött att jag kände mig helt håglös. Ville inte göra nånting... men kände också att det skulle bli en jobbig dag om jag bara skulle gå hemma och kämpa emot tröttheten medan Saga velat leka.
Så jag bet i det sura äpplet, satte älsklingstjejen i vagnen och drog till Kista och favvobutiken Next, där jag och Saga röjde loss bland klädhyllorna.

Saga gillar verkligen shopping när det är i lagom dos och hon liksom jag får prova en massa fina kläder. Vi köpte den här fina jackan för 249 kr, tre supersnygga topar och en kardigan med jordgubbar på till Saga. Och så blev det ett rödorange-rosa-randigt linne för egen del.

Härligt!

Mindre härligt var att vi sedan fick köa länge och väl till närmsta restaurang. De hade goda och prisvärda luncherbjudanden, men när vi väl kom fram blev vi hänvisade till den enklare restaurangen en våning upp bara för att den vi köat till inte serverade barnportioner!!! Nej barn ska bara äta köttbullar, korv, pannkakor och lasagne och det passar sig inte i finare kök. :-/
Jag blev lovligt irriterad. Både jag och Saga var jättehungriga och hade köat bra länge. Jag hade också på känn att den andra restaurangen mest serverar fuccacia, pajer å sallader till de vuxna gästerna. Inget för en hungrande gravidis.
Vi tog hissen upp och mina farhågor besannades. Gammal lasagne hade de också, som såg ut att ha stått framme länge å väl. Jag var så irriterad att jag frågade om man inte kunde beställa mat nedifrån och få maten uppburen. Och jag blev än mer irriterad när hon i kassan LOG år mig!!! Men hon ringde snart sin polare som tycktes jobba på båda ställena, och han fixade så jag fick min fläskfilé black and white. Saga fick en tråkig köttbullsportion helt utan sallad och grönsaker. Konstigt och trist på samma gång.

Hon var dock redan ganska mätt efter alla riskex och allt bröd hon hunnit sätta i sig under den långa matväntan.
Min mat var god i alla fall, så jag kände segerns sötma samtidigt som jag fortfarande tycker det är riktigt dåligt att barnfamiljer inte ska få äta lika fin och god mat som övriga restaurangbesökare. Båda restaurangerna ligger dessutom precis i barnaffär-området.


Efter maten fick Saga springa och toka sig i några affärer innan vi drog hemåt. Roligast var att prova "glahögon" på Accessorise. Vi höll på att aldrig komma därifrån.

Väl i Solna slocknade hon dock min älskade unge. Jag hade hoppats få ge henne ögonsalvan hon ännu måste få så fort hon sover (det är enda chansen att lyckas få i den) och sen lägga mig själv en stund... men det blir ju inte alltid som man tänkt sig. Två korta telefonsamtal hann jag med innan Saga vaknade efter tjugo minuters sömn!!!
Sen har det varit fullt ös hela kvällen. Jag fick vila lite när Tias och Saga fixade pizza. Men trött är jag än. Ska verkligen sova nu.
God Natt!!

- Blogginlägg från mobilen ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att ni kom ut trots allt! Längtar efter er!
Kram moster/syster : )

Unknown sa...

Å vi längtar efter dig!!!