tisdag 4 november 2008

Kranföring och valvaka...

Jag åkte minsann på jobb igår kväll. I studion! Premiär i att köra kranen under nyhetssändningarna. Spännande, lite läskigt men ganska kul.
På SVT har jag jobbat rätt mycket som kameraman, dvs kört kameror i studion under nyhetssändningarna. Skillnaden är att där har vi varit två-tre personer samtidigt på olika kameror. Här är kamera 1, 2 och 3 robotstyrda, så jag är ensam i studion med alla kameror (kamera 4 på ekonomin, 5:an på överlämningsbild osv) och monitorer som ska placeras framför programledarna och inte speglas i väderkartan. Men framför allt... Kranen. -En lång arm som skjuter upp i luften och har en kamera hängandes längst fram (för er som inte är inne i TV-språket). Man kan göra väldigt häftiga åkningar med kranen. Om man hanterar den. Igår blev det mer åt det fjösiga hållet... Lite rörelse i bilden - bättre än ingen alls! Självklart har man på sig lurar så bildproducenten kan ropa åt mig hur hon vill ha det!
Idag har jag fått redigera åt TV4 Stockholm, och väntar nu på sena sändningen då det blir kranföring igen. Hilfe!
Jag känner mig inte alls vidare delaktig i det amerikanska valet, vilket känns lite tråkigt just nu. Lite kanske jag orkar kolla på fyrans valvaka som börjar 23.35, ganska precis när jag kommer hem. Jag hoppas Obama vinner valet, så det blir nån ordning!!!
Här hemma får moderaterna krypa till korset och sänka a-kasseavgiften igen. Haha... Att de inte kunde tänka ut konsekvenserna av sitt handlande från början! Stolpskott...

Inga kommentarer: