måndag 15 september 2008

Svamppolckning och höstmys

Vi har haft en helt fantastisk helg i Trönö. Här är mormors vackra rosor som ännu överlevt höstkylan!
I lördags var vi ute i skogen två ggr. Ena gången i Berge. Där fanns det ont om lingon men desto mer svamp! Och vacker vitmossa...
Himla mysigt! Jag tog med mig teleobjektivet och lekte paparazzi mellan tallarna!
Mamma och Tias spanar efter trattkantareller...
... vilket ger resultat! Även lite gula kantareller och svart trumpetsvamp trängs i korgen.
Nöjd och glad! Christer är extra glad för att han var den som fann trumpetsvampen!
Se men inte röra!
Mycket vackra svampar finns det... Giftiga, oftast!
Mycket rensning blir det.
Andra gången var det bara jag och Tias som åkte ut i Tygstaskogen, där lingonen var rekordstora och rekordmånga dessutom! Jag brukar inte tycka om att plocka bär, men då var det faktiskt riktigt kul! 12 liter på mindre än 1,5 timme fick vi ihop!
Igår kväll kokade mamma sylt och gjorde fläskfilé med svampstuvning. Mums!!! Jag äter dock inte svamp, så jag fick sparris. Men bara känslan! Att vara ute i skogen, söka, plocka, rensa och tillaga. Höstens charm!
Igår for Tias hem... och mammas dator pajade! Munter kväll... Men vi åt urgott kvällsfika med Christers hembalade surdegsbröd som är helt fantastiskt! Så vi överlevde. Nu sitter jag på Daniels kontor och bloggar å fixar medan han och Lena flyger till London!!! -Man är lite avis...
Dax för en långpromenad strax. Det är jag värd efter att ha lagat god fiskgryta till mormor.
Goa Trönökramar till er alla! -Från en tjej som har tagit sig två dagars semester och försöker slappna av i Trönö. -Inte lätt när jag egentligen har jättemycket att göra i Stockholm... och alla jobbar runt omkring mig!
Lingonbilder kommer. Var så säkra på det!

Inga kommentarer: