söndag 2 december 2007

Kaotiskt glöggmys som ebbade ut i lugn julefrid

Så igår var det dags för årets första glöggmys! Och det blev sååå mysigt! -Efter kaoset som absolut först måste infinna sig.
Jag hade en illusion... trots att vi pga sjukdom blev få, så ville jag att det skulle finnas lite av varje, helst hembakat allting. Så kvällen innan, bakade jag Leilas julknäcke.... 80 minuter skulle det ta... 15 min förberedelser jäsa i 1 h, gräddas i 3 minuter... kruxet var ju bara det att det skulle bli 24 brödkakor!!! Jag upprepar: 24 brödkakor!!! Och degen var av sådan karaktär att den hela tiden fastnade i både kavel och bakbord! Två drag med kaveln, lossa och på med grahamsmjöl... i 24 kakor, som dessutom skulle vara lövtunna... Svettigt, minst sagt, och själva utbakningen och gräddningen tog 1 h och 45 minuter... Och då var jag helt SLUT!!!
Leilas Krukost var lättare att sno ihop, och gott blev det! Men syrrans familj väntades kl 4, och tio i sprang jag som en idiot, med dammsugaren , mellan köket och hallen, bäddade sängen, sparkade undan skor, skar upp min hemgjorda fudge och la upp mina egenrostade och kryddade nötter i en skål, medan Tias gräddade sina minipizzor. KAOS!!! Ändå hann jag tända några ljus och faktiskt få det rätt fint tills de kom!
Till tonerna av Ainbusk Singers (jag hade gjort en blandad spellista med allt från The Real Group, Jul i folkton, Jöback och Håkan Hagegård till Bing Crossby, Diana Krall och Band Aid, men datorn valde Ainbusk... bara Ainbusk...) kom de mina älskade små systersöner (med föräldrar förstås). Ett nytt kaos infann sig, dock mycket mysigare. Tindras glittrande glögg glittrade så lite att Syster och jag äntligen lyckades se liiite glitter då vi höll hennes glas under en stark lampa. Ingen glögg för mys med stearinljus alltså. Men allt blev så gott!!! Och Camilla kom lagom till vi skulle äta korv med bröd... Annorlunda, men helt rätt(Oscar älskar korv)!

Camilla stannade när de andra åkte vid 19. Vi lyssnade andaktsfullt på Håkan Hagegårds Ava Maria, det vackraste man kan höra... Åt lussebullar och fick ont i magen.
Jag och Tias blev sååå nöjda med kvällen. Julefriden hade lagt sig. Som bonus gick filmen "Eternal Sunshine of a spotless mind" kl 22, och den var SUPERBRA!
Hihiiiiii... och nu skiner solen. Vi ska till Steninge Slott på julmarknad, och jag är så glad att vi har julen! En julkram till eder alla! Och glad första advent!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja men det var ju så myyysigt! Håller med om att det blev lite kaos när vi kom med alla barn (tänk att två kan kännas mycket). Men allt var så gott och fint, brödet imponerade verkligen! Det är så kul att få komma hem till er och bli lite ompysslad, man känner sig mer än välkommen!! Hoppas du gillade mina små bullar igår också... Tur att du kom! Storkramen från lillsystern!

Unknown sa...

Dina lussebullar var himmelska!!! Men jag åt nå för mycket bullar, för jag fick ont i magen sen... hela kvällen! Det är väldigt kul och bra att vi kan snylta lite på varann ibland, tycker jag!