torsdag 12 januari 2012

Vardag med retrostyle, snö, bus och Pippi-plåster

 Så här söt var Saga när hon gick till dagis i måndags. I riktig retro-style med härliga färger. Jackan påminner mycket om en vit jag hade när jag var i Sagas ålder 1979. Och sådana snöbollsmössor hade jag och syrran några år senare. På förskolan var det många som tyckte Saga var fin, och en fröken tyckte hon såg ut som en liten säl! Saga var jätteglad att vara tillbaka efter två veckor hemma. Skönt!
 Jag och Agnes gick en liten sväng i den plötsliga vinterkylan innan vi drog hemåt.
 Älskade gulliga Agnes som jag äntligen fått tid att gosa med lite extra nu när vi varit själva på dagarna igen.
 På tisdagen kastade Tias ut vår barrande jättegran. Tack och lov att de hade sådana här finfina gransäckar på Clas Ohlson, så vi slapp barra ner hela huset! Hela jag blev dock full med barr när jag sköt in säcken under granen..!
 Igår började dagen med lek förstås. Inte för att jag hade tid... Men Saga lade sitt får i vagnen och ville ta med alltihop till dagis. Innan det hade hon haft Agnes nalle (den ni ser i bakgrunden) i vagnen och sagt att det var Agnes, hennes bebis!
 Vi var toksena till dagis den morgonen. Puh!!! Vi är sena nästan varje dag men nu hann klockan bli tio i tio innan vi kom dit. Allt kör liksom ihop sig vissa mornar!
 Efter att vi lämnat Saga mötte jag och Agnes i alla fall upp Lisbeth och Remi för att ta ett varv runt Råstasjön. Jag höll på att halka omkull tre gånger, det var snorhalt och vi var minst sagt över ens om att det var tur vi hade vagnarna att hålla i! Efter lunch på Subway gick vi sedan hem till oss och lade våra nu vakna små bebisar på en filt så de fick sprattla och leka lite.
 Mysigt!
 Jag och Lisbeth fikade med te och smörkolor. Vid två gick de hemåt och en timme senare sågs vi på dagis där vi hämtade Saga och Siri... som förstås ville leka!
 De började med att springa åt fel håll så vi fick fånga in dem. Sedan sprang de skrattande mot lekparken där leken fortsatte på hala stora stenar, klätterställningar, i jättegungan och med avslut i rutschbanan där de släppte ner dockvagnar de hittat med en väldig fart. Busungar!
 Efter middagen hemma sedan gick jag och Agnes ner i gallerian för att köpa veckans andra vantpar åt Saga samt kolla lite på rean.
Agnes var pigg och glad ett tag... sedan började hon gnälla innan hon till slut somnade.
 Då mötte Saga och Tias oss på MQ! Saga hade på sig den underbart fina Mumin-koftan jag köpte åt henne i Tallinn i våras.
 Så söööt!!!
Dock lite för trött för att gå på shoppingtur...
 Agnes har fortsatt hosta... så efter tips från en kompis på Facebook fick hon fossarna insmorda med fet kräm, sedan strumpor och sockar på. Och kanske hostade hon liiite mindre i natt?!?
 Idag fick Saga vara hemma från dagis. Ankis kom tidigt och jag började med en köttgryta som vi åt innan halv två då vi var hos barnläkaren för att testa om Saga fortfarande har äggallergi. Hon var superduktig!!! Satt i mitt knä och fick stick i fingret. Helt lugn, och sedan jätteglad när hon fick ett Pippi-plåster och ett Kalle Anka-klistermärke!
Om 7-14 dagar får vi provsvaret.
Vi fikade och packade.
 Sedan åkte Saga med Ankis till Heby!!
Hon åt upp färdgodiset redan i trapphuset.
I kväll har här varit tomt och tyst. Men det första jag och Tias gjorde efter att han tagit en kopp kaffe när han kommit hem var att köpa en kartong med ägg! Busigt! ;-)
Sedan har Tias målat lister medan jag tagit hand om en liten Agnes som varit missnöjd all den tid jag inte lekt med henne. När jag tittar och pratar med henne och när hon står i min famn eller när jag sjunger och gör rytmer med hennes små armar skrattar hon nöjt. Mysunge!
Nu har hon precis somnat i soffan. Jag ville att hon skulle somna SJÄLV och FÖRE KL 24 någon gång. Och det gjorde hon! Före 23 är nästa mål.
Go är hon i vår lilla Agnes, precis som sin syster! <3

Inga kommentarer: