måndag 2 januari 2012

Nyårsafton 2011

 Jag och Tias kämpade verkligen för att få vår lägenhet lämpad för nyårsfesten då vi skulle bli åtta vuxna och tre barn. Jag och Saga hade ränt runt nere i gallerian och hittat fina dukar till lounge och långbord. Och ljusfaten hade jag hittat dagen innan på Berrys utförsäljning.
 Pelle och Emma hade varit hos oss och hjälpt till med bestyren sedan kvart i fyra eftersom de skulle stå för varmrätten.
När gästerna kom vid sextiden bjöd vi på lite cava och hemgjorda kex eller knäckebröd om man så vill, med västerbottensmör, samt ugnrostade nötter med honung-chilismak. Mina skapelser var det, och de gick åt. Mums!!!
 Saga och Svante kom igång och lekte direkt och hade riktigt kul! Tur att Saga har två bilar man kan åka på samt två dockvagnar..!
 Vi myste i loungen en stund och Emma fick gosa lite med Agnes.
 Allt medan Tias fixade med sin Cremne Ninon.
 Saga var först till bords.
 Och god blev den, förrätten bestående av grön ärtsoppa med mousserande vin i.
 Pelle, Emma och Tias stressade sedan järnet med att få ut varmrätten medan jag rullade lakritstryffel ute i köket.
 Snart var oxfilén upplagd liksom potatisourén och primörerna.
 Gott skulle det bli! Här är Per och Anna.
 Och här delas det oxfilé åt barnen. Saga accepterade bara Pelle som köttdelare. Hon var också den enda som ropade in mera oxfilé!
 Min dessert blev också himmelskt god! Hallonsorbét med bubbel samt hallon, blåbär och en lakritstryffel. Mmmmm!!!
 När vi ätit klart var klockan tio och det blev musikquiz. Tias hade jobbat med det till tre på natten och det var riktigt skoj. Tjejlaget vann!
 Halvtolv åkte ostbrickan fram. Per och Anna hade bidragit med den och vi hann äta lite före tolvslaget.
 Det är en sådan stämning tycker jag att gå ut på balkongen och höra smattret av fyrverkerier på nyårsafton. Och vår utsikt går ju inte av för hackor!
Vi körde nedräkningen från Skansen på TV:n medan korkarna flög.
 GOTT NYTT ÅR!!!
Jag och Tias firar tolv år minsann!!! Hurraaa!!!!
 Saga ville dock inte gå ut och Emma frös. Så snart blev det kuragömma i soffan!
 Sen lämnade även vi övriga den isande kylan.
 Jag tog lite bilder på 2011 års mirakel som somnat i pappas famn före tolvslaget.
 Saga var till synes pigg och glad även om jag såg på hennes ögon att hon var supertrött. Lite dragspelande hann hon med innan hon somnade i min famn.
Apan Göran söp till ordentligt med partyhatt och allt... Näää!
Men vi käkade upp mina snickersrutor samt en och annan smörkola innan gästerna for hem före två. Jag och Tias myste då vidare i röran innan vi röjde upp, flyttade bord och laddade diskmaskinen,
Idag har vi varit supersega. Vi gick upp ur sängen vid tolv och jag somnade mitt i en amning senare på dagen.
Nu sover Agnes så jag ska lägga mig jag med. Lillgumman är så förkyld... så det är bara att hoppas på en sovnatt.

Inga kommentarer: