tisdag 14 december 2010

Åh, vilken härlig Sagadag!!!

 Idag var jag och Saga hemma och myste hela dagen! Främst att Saga skulle göra pricktest på läkarmottagningen här i Solna klockan 10.30. Vi vill veta om hon har fiskallergi eller något annat, efter den starka hudreaktionen hon fick efter en laxsoppelunch på dagis för någon månad sedan. Pricktestet gav dock inget utslag så det blev två blodprov som vi får svar på om en vecka.
Vi var uppe redan klockan sju imorse. Kollade på Julkalendern, byggde med lego, klossar, BRIOs järnväg och den fina träclownen... Vi kokade klossar och grejer i en kastrull och matade dockorna. Sen åt vi frukost och lyssnade på Sagas favvo-cd med juldanslekar. Den går varm här hemma nästan hela tiden nu, så jag har börjat ransonera bort den vid alla måltider för att få en smula lugn och ro. Ibland lyckas det. Andra gånger tjatar Saga så intensivt på att få höra skivan att det är frestande att köra igång den ändå.
Jag har gjort en galen julspellista på Spotify som jag hellre kör när vi äter. Just nu är jullåtarna med Aretha Franklin, Ella Fitzgerald och Michael Bublé mina största favoriter liksom Fairytale of New York med Phogues och Ave Maria och Oh Helga Natt med Håkan Hagegård. Jöbacks julskiva är en hemlig favorit den med. Däremot känns fjolårets julskiva med Sting för ledsam nu tycker jag. Ainbusk har sina ljusglimtar, liksom självklart Jul i Folkton och Himelen Inom. Jul på Svenska är en nyupptäckt favorit. Jag är en sucker poå julmusik, så listan kan göras lång! Hittade en countryskiva igår också; A very special acoustic Christmas. Kul!!!
När Saga skulle sova middag lyckades jag gå runt Råstajön med henne nedstoppad i åkpåsen i vagnen. Hon vägrar omstoppning så det får ske när hon somnat. Och det behövs i kylan!
Solen var på väg ned och det var riktigt vackert med alla skumma hägrar runt sjön.
Åsynen av det nya arenabygget är så tillfällig att den är värd att dokumentera. Nyss var där ingenting och snart står där en färdig fotbollsstadion.
Under eftermiddagen har vi varit på banken hela familjen och skrivit på lånepapper så vi får köpa ut vår nyombildade bostadsrätt den 21 december. Härligt!
 Vi blev på banken i en och en halv timme och Saga tyckte det var måttligt roligt så hon levde loppan bäst hon kunde. Hon tog bankkvinnans nycklar samt våra anteckningspapper och pennor, åt russin och slängde upp fötterna på skrivbordet, där hon satt i en egen stol.
Sen gjorde jag pannkakor och efter maten lekte jag med Saga i minste en timme. Vi byggde om hennes clown i de mest udda former, läste Elvis-pekboken tre gånger och lade pussel om och om igen. Pussel är väl det enda jag upplever att Saga inte riktigt förstår än. Jag kämpar med henne och försöker vara superpedagogisk men hon får inte dit bitarna. Ger dem till mig efter ett kort försök. Det är bara ett pussel som hon kan någorlunda. Men det kommer väl det med. Hon är ju fasligt duktig på det mesta!
Saga fick bada i kväll eftersom hennes hår var fullt med gröt och tortellinigratäng. Sen somnade hon med sin pappa på sängen. Tias fick dock komma upp och fika med mig efter en stund. Min nykokta chokladfudge är ju inte att leka med! jag gjorde den igår och den är lika himmelsk som varje år. Vill ni testa har ni receptet här!

Inga kommentarer: