onsdag 22 december 2010

Saga har äggallergi...




Jag och Saga hade en jobbig dag igår. Hon vaknade riktigt ilsken och efter en halvtimme när jag ringde till Vårdcentralen för att fråga om resultaten på hennes allergitest förra veckan skrek hon så väldigt att sköterskan i luren knappt hörde mig alls. Jag passade på att fråga efter en tid eftersom Saga haft feber i minst tre dygn. De hade ett återbud klockan nio, alltså om fem minuter. Så jag drog på mig kläder och sprang genom gallerian med min pyjamasklädda dotter i vagnen. Sen blev vi fast på vårdcentralen i tre timmar!!! Utan frukost. Utan att ens ha hunnit gå på toa och verkligen inte hunnit duscha!
Vi fick ett oväntat besked om att Sagas exem beror på äggallergi, vilket sänkte mig totalt. Min matlagningskonst åt fanders! Hon får inte få i sig minsta äggpulver. Får hon det går inte allergin över. Och det finns ju ägg i allt möjligt!
Hela dagen blev upp och nedvänd för oss. Och jag var inte glad när jag satte mig på tunnelbanan för att dra till Zinken och hämta ut alla julkort i sista stund. Det var svinkallt ute... men oväntat skönt att få lite tid för mig själv. Och när Christer kom och bjöd mig på Creperie Fyra Knop vände det en stund och allt kändes ok.
Sen blev det förstås skrik och kalabalik när jag väl kom hem igen. Saga skulle upp 20.40, gallskrek i närmre en timme och blev sen uppe till 23.55. Natten innan var hon uppe till 00.10, och den här "uppesittarperioden" kommer minst sagt olägligt, mitt i julstressen. Vi kan ju inte göra NÅT när hon är uppe!
Idag har vi också haft det jobbigt då Saga känns som ett minfält, supergo och glad för att tvärvända och bli stört omöjlig! Det ihop med allt som måste göras funkar inte alls. För så fort jag hör något annat än bär omkring på henne med min onda rygg blir hon arg på mig. Vi tog en paus och tittade på barnprogram idag. Det var den lugnaste stunden på dagen. Nu är jag ute och far. Klappar, bildbeställningar då min skrivare pajat etc. Skönt att komma ifrån. Och hoppas Saga går in i en lättsammare period snart..!

- Bloginlägg från mobilen ;-)

Inga kommentarer: