lördag 18 september 2010

Tandsprickning, mys och politik

Vår smarta lilla tjej hittade en majspåse i frysen. Den bet hon och sög på tills majsen tinat. Och det lindrade säkert, då hon har en vit prick i munnen, som är en kindtand på väg upp... samt två hörntänder som syns lura strax under ytan.
Vi har haft en toppendag.
Saga somnade före nio vilket var tidigare än på länge, och nu sitter jag och Tias framför TV:n, äter goda chips och delar på en Wisby Klosteröl medan vi kollat på ett program om Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt.
Imorgon är det val. Ett ödesval, som många uttrycker det. Så det gäller att rösta, och att rösta rätt. För fyra år sedan hängde jag efter Reinfeldt med en TV-kamera på axeln hela valkvällen. Jag var nyanställd på Aftonbladet med uppgiften att följa den kanske blivande moderata statsministern tills han lade sig sent på natten. Moderaternas valvaka på Nalen, debatt mellan Reinfeldt och Persson på SVT... och slutligen frysa häcken av sig utanför Reinfeldts bostad var det nu var. Jag frös så jag darrade i flera timmar. Och morgonen efter, då jag fått mina tre timmars sömn... vaknade jag och hade exteeeemt ont i hela kroppen. Konstiga arbetsställningar i långa stunder ute i kylan och kameran på axeln i tokträngsel hade satt sina spår.
I år är läget annorlunda. Nu blir det valmys i Solna med familjen och valvaka så länge man vågar med tanke på att jag ska upp tidigt nästa morgon och klippa Fashion på Barracuda.
Jag kommer att rösta med hjärtat, och mitt hjärta är RÖTT. Jag röstar på sossarna för att jag prioriterar alla människors lika värde och ett tryggt skyddsnät vid plötslig sjukdom eller arbetslöshet framför en linje där de starka och rika får det bättre medan de svaga hamnar i utanförskap.
Nu hoppas vi att Saga får fortsätta sin nattsömn ostörd av tandsprickningen, och att även jag och Tias får vakna utsövda imorgon, då allas vår närmaste framtid skall avgöras vid valurnorna.

Inga kommentarer: