lördag 4 september 2010

Galna fikabilder, gnäll och kaos

Efter en dryg dag full med ilandsproblem satte jag mig framför datorn för att göra ett blogginlägg om dagen... Men så ballade jag ur fullständigt och fick för mig att jag var less på vanliga bilder och ville göra allt annorlunda... på gott och ont. Gårdagens fikabilder, tagna med min lilla Sony Cybershot (kompaktkamera) blev sedan fixade med till tusen.

Sagas mormor är på besök i Stockholm, och igår hann vi med en fika på Thelins.
Syrran kom med sina grabbar också, till Sagas förtjusning.
Oscar älskar bullar!!! Det ser ut så i alla fall.
Han får ständigt Saga att skratta vilket är helt suveränt. Särskilt sådana dagar som igår när jag hämtat henne på dagis efter en hård vecka... och idag då hon varit lika gnällig, till min förtret...
Alvar älskar sin mormor nåt väldigt. Han vill gosa och gosa... hela tiden. Mysigt!
Saga imponerade på hela gänget då hon åt upp en hel smörbulle! På väg in till stan hade hon dessutom ätit nästan ett helt äpple och ett smörgåsrån. Hon kan om hon vill! Och lycklig var hon där hon satt och mumsade i sin stol, underhållen av Alvar och Oscar.
Den förste och den störste har börjat förskoleklass i år. En riktig coooling är han!
 Myyys med barnbarnen! Saga var dock alltför mammig och reserverad... Jag skyller det på att hon just gått sin tredje dagisvecka... Rädd att bli lämnad av mamma igen.
Saga ville inte sitta still länge. Förstås. Och inte ville hon vara hos någon annan än mamma. Helst ville hon ner på golvet och springa, men det fick hon inte förrän efter fikat, då vi kollade kläder på Pagelle. Där gick det vilt till!

Idag hade vi en mysig, lugn och kort förmiddag hemma. Jag och Tias fixade stolt mat till halv tolv... Men vi åt hemska halvfabrikat-köttbullar, första gången för Saga(!) och makaroner... och det var inte det minsta gott! Ingen av oss gillade maten... Vi åt ofta sånt förr men vi har väl lyckats höja ribban vilket ju är bra.
Sen gick vi till Fridhemsplan, så Saga fick sova middag i vagnen. Tok-shopping blev det på Bondelid-butiken igen. 70% rea eller mer, shit! Saga levde loppan i provhytten med oss. Smulade kex på golvet, öppnade skjutdörren när jag stod halvnaken, lekte med sin spegelbild...
Sen drog vi vidare till Indiska där vi försökte kolla på gardiner medan Saga kaosade och krisade.
När vi sedan fikade åt hon snällt sitt mellis... men hon var stundvis arg och galen, pekade på allt vi hade och ville ha. Mitt varma te till exempel. Vi gick vidare till Vasaparken sen, där vi mötte Elin, Alvar och Oscar. Tias lämnade oss för fisketripp med Pelle. Vi hade så kul det gick medan Saga fortsatte att vara supertrotsig och dramatisk i sina utspel. Hon har en väldigt stark vilja och saknar fullkomligt respekt för större barns oförsiktighet och utfall. Och när jag lyfter upp henne blir hon argare än ett bi!!! Kastar sig hit och dit, blir lealös och storgråter.
Middag hos syrran sen med mamma och Christer...
Egentligen har det här varit en toppendag... men jag har haft ett världskrig inombords och inte kunnat njuta av nånting! Har sovit dåligt i flera nätter och Saga är gnälligare än någonsin. Så det är väl därför...
Inte blev det bättre av att jag och Saga som egentligen skulle ha åkt hem klockan sju i kväll kom iväg först tjugo i åtta... och att det tog en timme att ta oss hem, istället för de vanliga fyrtio minuterna. Värst var att båda hissarna på T-Centralen var trasiga... som tidigare idag. Men det är värre när man ska neråt, för där finns det inga rulltrappor!!! Och LÄNGST NED ska man. LÅÅÅNGA TRAPPOR!!! MED BARNVAGN!!!!! En tjej hjälpte mig att bära vagnen ned till första planet. Sen drog jag mig vidare. Morrandes... nedför. Jobbigt och fruktansvärt segt. I Solna fick vi åka upp med hissen ståendes i någon otäck människas KISSPÖL!!!!! Och när jag sa till i luckan om att någon kissat i hissen fick jag till svar att "Det är vanligt i SL." IDIOT!!! Jag VEEET, men det är väl för bövelen ingen ursäkt att låta bli att städa???!!!!! Jag bad honom säga till en städare, för just hissen här i Solna brukar inte vara nedkissad. De brukar faktiskt skura den så fort det händer., vilket borde vara ett föredömme i Stockholms Lokaltrafik. Extra drygt är ju att vi som får lida i alla fruktansvärda stinkande pisshissar är småbarnsföräldrar och våra små små barn. Och handikappade, pensionärer, gravida och andra som samhället inte är anpassat för.
Väl hemma tog det tjugo minuter innan Saga sov i sin säng. Nu ska jag också lägga mig... efter att ha stängt av TV:n som rullar i vardagsrummet. Det låter som om det pågår en riktig rysare, så jag bävar för att gå in dit. Tias är ju ute i en stuga och äter kräftor med Pelle, samt laddar för morgondagens fisketur, så det är lite tomt här.

Inga kommentarer: