torsdag 15 juli 2010

Om anpassning till morgonjobb

Fyra och en halv timmes sömn med öppet fönster och fläkt. Sedan resa med en taxichaufför som var trevlig men eldade upp sig som bara den när han pratade om att sossarna enligt honom alltid får sista ordet i Sveriges Radios nyheter och att nyhetsrapporteringen över lag består av alltför mycket oväsentligheter som händer alldeles för långt bort från oss. Jag var inte upplagd för debatt kvart i tre på natten, så jag höll näbben. I det närmaste.
Att jobba mellan klockan tre och klockan elva på morgonen är speciellt. Man bör lägga sig riktigt tidigt, men det kan var klurigt att varva ned och somna kring åtta-nio på kvällen. Igår lade jag mig halv tio och somnade ganska snart. Skapligt tidigt, men inte tillräckligt om man ska upp klockan två. Ändå kände jag mig ovanligt pigg denna morgon. Men oavsett om jag har en dötrött morgon eller om jag är pigg så slår alltid tröttsläggan till klockan åtta. Då blir jag helt däckad och håller i det närmaste på att somna. Sedan blir jag inte riktigt mig själv igen förrän jag vilat middag och hämtat mig efter sömnchocken, vilket tar sin tid. Om man redan nästa morgon har ännu ett supertidigt pass framför sig gäller det att inte ha sovit ett för länge på dagen, för då blir det svårt att somna tidigt på kvällen!
Så kan det vara. Nu har jag två eftermiddagar på mig att kolla rean, fixa med bilder och göra en massa annat. Undrar hur det ska gå...

Inga kommentarer: