torsdag 8 juli 2010

Lyxmat och PLASK i Skidtjärn

Idag var jag rastlös. Riktigt rastlös. Och det kändes som att alla hemma på gården ville ta det så luuungt. Jag och Tias som tänkt strunta i Bingsjöstämman fick ett plötsligt ryck, satte in Saga i bilen och var beredda att köra de elva milen till denna kultspelmansstämma som jag bara besökt en gång i mitt liv. Elva mil för att stanna i några timmar innan vi skulle köra hemåt igen. Det hade varit superkul att träffa alla gamla spelkompisar, få visa upp Saga, spela och dansa. Men den lilla ledighet jag har och allt bilåkande vi utsatt Saga för denna sommar... och faktumet att syrrans familj anlänt till Trönö men ska tillbaka till Stockholm imorgon... gjorde att vi valde plan B; lunch på Växbo krog och sedan bad i Skidtjärn.

Jag kände historiens vingslag när jag stegade ned för den ojämna stentrappan som leder från parkeringen ned till restaurangen. Sist vi var här med Saga var förra sommaren. Då var hon nyfödd och vaknade hungrig och arg lagom till desserten. Jag fick amma henne i björkdungen medan även myggorna kalasade på mig. Det var en härlig dag och vi var så glada att vi fått äta våra huvudrätter i lugn och ro medan dottern sov sött i sin vagn.

Nu är Saga så stor att hon fick sitt livs första barnportion! -Hemlagade köttbullar med gräddsås. Riktigt gott förstås. Och alldeles gratis! Sånt gillar vi.

Jag beställde sej med färskriven pepparrot...

... och Tias åt betydligt mycket godare kalvschnitzel. Den var rent himmelsk så jag ångrade mitt val.
Saga vägrade förstås att bli matad. Det är något nytt hon har kommit på. Hon skakar på huvudet och kniper ihop sin lilla mun. Det är i och för sig är utvecklande och bra att få äta själv... men det gör också att hon sullar ner sig rejält varje gång hon får mat. Hon var trots allt väldigt söt när hon åt av sina jättestora köttbullar... på sitt alldeles egna sätt.

Efter maten köpte vi med oss bullar och läsk på bageriet tvärs över vägen och for till Skidtjärn, en badplats som pappa tipsat oss om.
Badplatsen låg inne i skogen, insprängd mellan höga bergen. Det var som att komma in i någons trädgård; en stor gräsplätt med mycket folk i alla åldrar som badade, solade och lekte. Vattnet var klart med en härlig sandstrand. Och det var tillräckligt varmt för att Saga skulle tycka det var mysigt att smyga i och leta kladdig sand på sjöbottnen. Vi badade en stund tillsammans innan Saga fick soltorka på filten hos pappa medan jag gick längre ut och simmade i den värmande kvällssolen.
När jag kom upp var det hög tid för fika. Saga åt bulle och drack jordgubbsfestis.
Vi tog det lugnt innan vi for hem till kvällens grillfest nere vid Pelles hus.

Syrran hade slitit med färskpotatissallad, grillade majskolvar och goda kycklingfiléer. Alla hade nog dragit sitt strå till stacken utom vi nyanlända...

Alvar och Oscar hade mycket spring i benen liksom Saga så det var fullt ös mellan mat och jordgubbsdessert.
Saga somnade klockan nio. Sedan har jag och syrran hittat kultiga retrokläder, som bär med sig härliga minnen, på vinden samt gått runt Berge med mamma. Vi har druckit te och ätit choklad från Cloetta medan våra karlar kört ett väldigt träningspass utanför köksfönstret. Helkroppsträning så svetten sprutat.
Nu nalkas sängen och jag hoppas lite i smyg att jag får bada mer i morgon!
;-)

Inga kommentarer: