söndag 4 mars 2012

Musikgenerna som lyfter livet!

 Jag har världens underbaraste tjejer. Måste bara lägga ut bilderna Tias tog på oss när vi hade "glamrocksparty" i lägenheten förra veckan.
 Vi dansade loss till Heaven´s on fire och andra dängor och hade riktigt kul.
 Jag får flash backs till min barndom då mamma öste på mad Chaka Khan på hög volym och vi tre tjejer röjde loss som virvelvindar hemma i vardagsrummet. Mamma, jag och syrran plockade äpplen och skumpade runt. I bilen på väg till dagis var det hårdrock som gällde. Favvolåten kallade vi "Minna". I själva verket var det Separate Ways med Journey som vi ville ha på hög volym.
Pappa stod för folkmusiken, spelade fiol och tog med oss på spelmansstämmor där vi imponerades av barn i vår egen ålder som spelade och hade coola flummiga klädstilar. Jag och syrran såg upp till dem och var mer än lovligt malliga när vi själva en sommar satt där med fiollådorna i gräset. Den sommaren vågade vi dock bara plocka upp fiolerna någon enstaka gång. Men mer skulle det bli.
Morfar spelade jazz och boogie woogie på piano och jag ville alltid höra Misty för jag älskade den låten. När jag passerat tjugo vågade jag sjunga till hans spel för första gången och det var en närmast religiös upplevelse. Vi körde Lullaby of Birdland och det svängde så jag inte visste var jag skulle ta vägen. Vi fortsatte att öva för att jag skulle bli bättre. Morfar ville att jag skulle ha hesare, raspigare jazzröst och lade gärna ner låtarna i för låga tornarter... så han var väl inte jättenöjd. Men vi gick på Söderhamns Jazzklubb ihop och han presenterade mig för Kjell Öhman och Monica Borrfors som blivande jazzsångerska!!! Det var under hans sista levnadsår. Synd att det inte finns några inspelningar från vårt jazzande.
Morboror Daniel spelar hårdrockstrummor och höll igång mitt och syrrans rock- och pop-intresse genom att ge oss LP-skiver i julklapp och i födelsedagspresent. Dessa plattor spelades flitigt förstås. Jag fick bland annat Michael Jacksons BAD medan syrran fick Blues Brothers.
 Nu står mina fina tjejer på tur att få all musik jag kan leverera till dem.
Vi dansar hemma både till Michael Jackson och Povel Ramel, och båda tjejerna ÄLSKAR det.
Mina fina.
Nu sover de båda. Oväntat nog i Heby, då vi fick åka värsta omvägen från Trönö för att slippa köerna i Tönnebro. Vi blir här till i morgon kväll då Tias slutat jobba för dagen och far hit och hämtar oss.
Då ska vi hem till musikanläggningen igen. Tjohooooooooo!!!

Inga kommentarer: