torsdag 24 juni 2010

Timjan, hav och smarrig fisk

Efter en trevlig natt hos släktingar i Eksjö, bilresa till Hässleholm och lunch hos Eva och Tias bror Roger landade vi igår kväll i Huaröd. Mamma och Christer har hyrt ett stort, fint hus här och vi tillbringade första kvällen ute, där vi bjöds på grillat med färskpotatis. Jag uppvaktades sedan lite extra på min ödelsedag, med jordgubbstårta och presenter.
Idag har vi haft det riktigt härligt. Vi åkte ut på utflykt i två bilar så fort vi var klara för dagen och första stoppet var Haväng, en plats som mamma och Christer älskar och återvänder till år efter år. Där myste vi i doften av vilt timjan och hav. Och jag fick foto-feber!!! Perfekt fotoljus och vackra miljöer. Jag tog fina bilder på Saga och... allt. (Mobilen glömde jag dock fullständigt bort, så ni får bilder senare.) Saga ville ner i havet till varje pris så jag tog av henne byxorna och klev själv ut i det kalla vattnet. Men hu så kallt!!! Stackars lillfia fick panik när hennes fötter snuddade vid det isande vattnet.. Sen ville hon inte ut i havet nåt mer.
Lunchen Christer bjöd oss på på Bures i Kivik sedan var sagolik, men Saga skrek bort den tyvärr... efter för lite sömn i bilen.
Hon somnade sen i vagnen som tur var. Så det blev en promenad mot Vitemölla.

Efter det fortsatte vi med storscopping på musteriet i Kivik innan vi fikade på en urmysig gård.

Vi köpte sedan örtlax, smörfisk, rökt sill, pepparrotssill och romsill på Bures innan vi for hem och åt fiskbuffé med färskpotatis. Mums!!!
Saga somnade sött efter mat och välling. Och vi vuxna har pratat, skrattat massor och myst. Nöjda med vår underbara dag på Österlen.

- Bloginlägg från mobilen ;-)

Inga kommentarer: