lördag 19 juni 2010

Fem sätt att följa ett prinsessbröllop:-)

Ja, jag har följt Kronprinsessans bröllop på alla tänkbara vis. Själva entrén i Storkyrkan missade jag då jag stod i kassan på Monki och shoppade järnet på sommarrean. Sen slog jag på SVT Play i min iPhone och hörde Victoria och Daniels "Ja" precis när jag skulle betala en underbar sommarklänning på Casbah. Jag stannade upp och såg ringväxlingen också innan jag gick till kassan. Då hade jag tillbringat flera timmar i en folktomt Kista Centrum och provat högar av klänningar, byxor och tunikor. Tias hade med sig Saga på lunch hos Perra och jag hade shoppingparty medan resten av Stockholmarna antingen var inne i stan eller satt klistrade vid sina TV-apparater.
Sen for jag hem, vrålhungrig och kissnödig. Slog på SVT Play i datorn och SVT 1 ute i vardagsrummet. Så hade jag bröllopet framför ögonen både när jag värmde mat och när jag hängde tvätt. Min anti-royalist till sambo kom strax hem med dottern, och hon vinkade glatt åt den nygifta, sessan på TV. Victoria vinkade tillbaka förstås!
Jag hade ju tänkt ställa mig på Strandvägen för att se kortegen fara förbi... men tiden rännde iväg. Jag hade telefonkontakt med syrrans familj som hittat en plats vid Djurgårdsbron. Och så fick jag för mig att sticka in till stan bara för att känna in atmorfären. Så medan Victoria och Daniel stilla gled över Stockholms vatten i Vasaorden satt jag på tunnelbanan till Kungsan för att snart försöka ta mig vidare till Skeppsbron. Kanske skulle jag hinna se glimten av de två nygifta. Man måste ju ändå försöka!
Hurra för gratis tunnelbana! Men att springa till Skeppsbron var det inte tal om...
Det var supermycket folk överallt, och många nöjde sig med att jubla vid de stora TV-skärmarna som satt lite här och var.
Jag var dock envisare än så, och till slut fick jag mig en titt!!! Inget tele-objektiv till kameran hade jag med mig, men några blider blev okej ändå.
Här är självaste brudparet! Och många fler kungligheter.Och här har ni en delförstoring;-)
Nöjd och glad tänkte jag som alla andra ta tåget hem från Kungsträdgården. Jag är glad att jag väntade på nästa tåg, för då hade de allra flesta redan åkt och jag kunde sitta ner i godan ro.
Väl hemma åt vi ostbricka på balkongen. Saga var lika söt och underbar som alltid. -Vår egen lilla sessa!!!
Och gott fika blev det. Mums fillibabba!
Bröllopsmiddagen på slottet serverades på silvertallrikar som bara får torrdiskas!!! Annars verkar det inte så tokigt alls. God mat, vackra kläder och intensiva samtal, såg det ut som genom TV-rutan.
Vi kanske skulle gifta oss vi med... jag å Tias. Det vore väl inte så tokigt?!

1 kommentar:

Elin Dahlkvist Frid sa...

Jo men snälla, gift er... Jag tycker det, verkligen, tycker jag det. Ju.