tisdag 11 maj 2010

Vårmys med Saga!

Idag har jag tänkt mycket på hur bra jag har det som får vara hemma med Saga och mysa på dagarna. Det enda jag kan klaga på är att vi fick en mörk, dimmig, hemsk november när Saga var fem månader... och en lång, kall vinter med mycket snö, is och slask vilket medförde dåligt vagnföre.
Idag var det dock helt underbart ute!Malin och Stella bjöd oss på födelsedagsfika i parken, då vi ju inte kunde komma på Stellas ettårskalas i söndags. Urmysigt hade vi det, även om Saga sov halva tiden. Lilla Hampus var där med sin pappa och även Ida och Isak tittade förbi. Solen sken och allt var frid och fröjd. Men det var synd om Isak som hade feber. Inte kul. KRYA!!!
Jag och Saga som haft en jobbig natt med två vällingpauser och en väldigt vaken mamma framför allt (hemsidefix i huvudet) var sena med det mesta denna dag. Så nu var det dags för lunch! Vi gick hem och Saga fick potatis med broccoli och frikadeller. Desserten fick hon på balkongen.
-Hemgjord fruktpuré. Mums!!!Jag åt köttfärspaj.Saga älskar vår balkong. Hon höll låda för fullt tills hon tröttnade på att sitta i sin matstol. Då fick hon leka på golvet.
Jag älskar också vår balkong. Den här knallcerisa pelargonen gör sitt till!
Och denna smarriga glassdessert var inte tokig alls! Nougatsås, marsmallows och marränger... mmm...Saga lekte massor. Hon brukar skjuta sin matstol framför sig på köksgolvet... men på balkongen gled den inte lika bra.
Älskade lilla Saga. Hon har ju varit uppe så mycket på nätterna nu att vi försöker dra ner på dagssömnen. Nu sover hon bara en gång på dagen, oftast en stund på förmiddagen... sen blir hon lite sömnig på eftermiddagen. Men det går bra.
Hon älskar sin stora gosiga nalle. Och hon kelar mer även med oss när hon är sömnig.
Saga har länge sagt mamma och pappa. Fast vi vet inte om hon riktigt förstår att det är jag och Tias som är mamma och pappa... Så idag övade vi. Tias gick in i sovrummet medan jag och Saga satt på vardagsrumsgolvet. Jag sa "Ropa på pappa då!" Och så ropade jag "Pappaaa!" flera gånger. Saga härmades och ropade snart jättefint på sin pappa! Om och om igen. Så Tias fick komma utrusande och bekräfta att han blivit ropad på.
Sen testade vi samma grej fastän att hon skulle ropa "Mamma!" Men då fortsatte hon att ropa "Pappa!" förstås.
Saga tycker det är riktigt kul när pappa äntligen kommer hem från jobbet och vi är samlade hela familjen.
Det är härligast tycker vi allihop.
Och idag somnade Saga klockan nio vilket också känns bra. Men det vågar jag knappt skriva, i rädsla för att hon ska vakna och vara vaken halva natten! Natten till idag fick jag mig bara 5,5 timmars sömn... uppdelat i två pass. Det känns, kan man säga.
Min stackars mamma har blivit tio gånger förkyldare än jag för övrigt. Hon sitter och huttrar i Trönö med 38-39° i feber. Stackars. Krya på mamma också!
Jag hostar och snörvlar vidare men är i alla fall piggare nu.

Inga kommentarer: