söndag 26 augusti 2012

Morgontankar...

Det var lyskväll både i Söderhamns Skärgård och i Sundsvall igår. Mörker och lyktor. Ett vackert men sorgligt farväl till sommaren.
Är sommaren slut nu?? Jag vill verkligen inte tro det. Jag famlar efter de sista stråna av denna underliga, intensiva, regniga sommar då jag jobbat hårt medan Saga slutat med blöjor och Agnes fått en massa tänder. Denna sommar då vi sålt lägenheten i Stockholm och bestämt oss för att flytta upp till Hälsingland där en del av mitt hjärta ännu bor.
Det är en speciell tid i livet. Nuet är förgängligt och snart omges vår familj av stora skogar, vackra berg och dalar, vajande åkrar, kossor och hälsingar. Låter underbart och jag hoppas hoppas allt kommer att kännas rätt.
Jag skrollar ner på Facebooksidan, observerar bland mina vänner att en mediaprofil dött i en cykeelolycka... Sorg
Någon blivit av med sin bil medan andra reser eller tar sommarens sista dopp. Min syster har återigen koordinerat ett fantastiskt bröllop medan en gammal klasskamrat ska gifta sig om tre veckor.
Våra liv är så olika. Ibland sprider Facebook stress omkring sig. Ibland lugn.
Jag är nu bänkad framför redigeringen på TV4. Alla TV-skärmar runt mig sänder ut bilder på det som händer i världen. Neil Armstrong, första människan på månen, gick bort igår. Kanske var det därför månen var så stor och magisk vid havsbandet i Sundsvall.
Tältlägren i Haiti skrämmer mig. Där lever barnfamiljerna ännu i fattigdom och misär. Så långt efter skalven i Port au Prince.
Kriget i Syrien har dödat uppemot 25 000 människor. Massor med barn förstås. Så fruktansvärt sorgligt. Kan vi göra någonting för dem?
Jag gråter ibland över barnen i Syrien och i Haiti medan jag sömnigt kämpar på med nattjobb, tidiga mornar och ingen vila. Jag har det ändå grymt bra. Önskar alla människor fick leva så bra som jag.
Igår stressade jag i ett kör med krånglande teknik från 5.30 när jag började till 13.30 då jag äntligen fick åka hem och sova. Familjen hade då rest till stugan i Roslagen. Så det var riktigt kul att min Borlängekompis Sussi kom och åt blåbärspaj med mig på balkongen medan solen gick ner.

Nu smäller det snart till. Reportern kommer och det är dags att klippa nyheter för brinnande livet.


God Morgon!!

Inga kommentarer: