söndag 22 april 2012

En resa genom Sundsvallsnostalgi

 Världens gladaste bebis var så här go på fredagsmorgonen när vi skulle starta vår resa från Trönö upp till vår gamla hemstad Sundsvall.
Och så här glada var jag och syrran när jag tagit studenten på Hedbergska skolan i år 1996 efter sju års vistelse i Sundsvall och Matfors.
Efter studenten drog jag till Malung och efter det har det bara blivit strö-visiter i stenstaden.
 Vårt första stopp denna dag blev Skönsmon skola där jag gick sexan och Elin årskurs 4-6.
 Skolan såg ÄNNU skruttigare ut än när vi gick där. Nästan skrämmande!!
Men den luktade lika på insidan. ;-)
 Höglunda har dock fått ett rejält ansiktslyft. När jag gick här var skolan grå och såg ut som ett mentalsjukhus. Jag trivdes INTE kan jag säga.
 Men den närliggande gammeldags butiken där bredvid var desto charmigare. Där köpte vi blåbärsglass och godis av tant Märta.
Nu snurrade vi runt där i området ett bra tag och tittade på kompisars hus, lekparker, VÅRT gamla hus och andra platser som en gång betytt något i våra liv.
Sen handlade vi på Ica Esplanad, åt på Saigon Palace och tog en shoppingtur i Sundsvall City.
 Den här butiken fanns inte när vi bodde här, tyvärr. Den var ju helt UNDERBAR!! Med antika leksaker, udda grejer inom lek och inredning, smycken m.m.
 Jag köpte den här broschen som är tovad och innehåller både ull och siden. Urfin!!!
 Efter ett tag checkade vi in på hotell Ibis. Med lika vacker utsikt jag alltid får genom hotellfönster..!
Vi har också drömt oss tillbaka till år 1993 och strax därefter då vi hängde på Pipeline och upplevde konserter med bland andra Dia Psalma, Atomic Swing och Sator.
 ... och så har vi fikat på bästa Pallas!
Där anslöt Chsister!!
 Och vi åt så vi mådde illa! I alla fall jag...
Agnes som sovit jättelänge fick havregröt och blev pigg.
 Nästa ställe jag och syrran ville in på var Hedbergska skolan. Vi kom dock för sent och fick nöja oss med utomhusspaning.
 Här har vi gått ut på trappan och sjungit om studentens lyckliga dar...
 ... innan vi for på studentflak genom stan.
 Tidigare under våren hade jag och syrran gjort ett maffigt framträdande i Hedbergskas Vårshow. Häftigt som sjutton med trummor, flöjter och körer!
Det var andra tider kan man säga.
Nu mera shopping i busvädret.
 Här bakom, i stadshuset, övade jag med kören Mousiké varje torsdag kväll från när jag gick i åttan till jag slutade gymnasiet.
 Och här på hotellrummet drack jag, syrran och mamma lite vin och åt go-chips denna nostalgidag medan Agnes fick sprattla loss på sängen innan middagen på Jop's.
 Gott kött och goda såser fick vi där. Men vi förstod inte vitsen med en stor hög kokta minimorötter och minimajs som tillbehör.
 Samtal, mys och bebissövning sedan.
 -Innan vi lade oss själva.
Det varma hotellrummet gjorde att jag inte kunde sova. Elin hade samma problem och var dessutom astmatisk medan jag snorade och hade tandvärk. Före tre somnade jag... och klockan sex vaknade Agnes.

Inga kommentarer: