måndag 23 april 2012

Och så drar vi till Matfors!

 Dag två på vår Sundsvallsnostalgiresa började tidigt. Jag hade sovit i cirka tre och en halv timme när Agnes vaknade och skulle ha välling. Bums!!
Det var bara till att dra på sig paltorna och ta hissen ner till receptionen där det fanns en mikro. Agnes var glad, förväntansfull, en gnutta otålig och väldigt söt. Klockan var 6.20 och vi var först på frukosten.
Vi värmde flaskan innan vi gick tillbaka till rummet, matandes. Efter sju ringde mamma som snart tog Agnes så jag skulle få en chans att sova lite mer. Snällt!!!
Vi åt frukost först efter tio, och jag tog med mig teet ut på stan. Vimsig av trötthet.

Här bakom oss jobbade mamma länge länge på Sundsvalls Tidning. Nu är huset tömt då tidningen har flyttat.

 Denna dag började vi med att bege oss ner på stan och shoppa lite. IDO är värt ett besök bara för dofternas skull. Christer köpte riktigt gott Lapsang-te.
 Och den här bilden tog jag bara för att det står Ankis på flaggorna! ;-)
 Vi fikade på Kultis där mamma även träffade lite gamla arbetskamrater. Kul!
 Agnes var snäll och underbart go som vanligt. Hon fick fruktpuré.
 Och sen for vi till Matfors där vi åt på en pizzeria som var belägen i "Hålas" gamla lokaler.
Agnes skulle få "Lasagn" ála Sempers och var SÅÅÅ förväntansfull och glad tills det visade sig att hon tyckte maten var jätteäcklig...
 Det regnade... så vi tog bilen till vårt gamla villaområde där vi hälsade på Gudrun och Leif!
 Där blev det gofika och välling till Agnes.
 Vi spanade på vårt gamla hus, som syns här i bakgrunden...
 ... innan vi köpte glass på kultkiosken Dannes.
 MUMS!!!
Och innan vi for hem tog vi förstås en närgången titt på Matfors Skola.
 Vi började här i april det år jag gick i sjuan och syrran i femman. Trivdes inte nämnvärt bra.
 Och lika skruttig verkar skolan vara än.
 Det enda som var bra var den superstora idrottshallen där det till och med var stora idrottsevenemang ibland. Jag var dock fullständigt ointresserad av idrott, till skillnad från de flesta Matforsbor i min ålder.
 Snart for vi hemåt via vackra Viforsen och Tuna Kyrka där jag och Elin har sjungit på många konfirmationer, dop och annat.
Solen sjönk sakta ner bakom bergen...
 Och vi blev uppe länge den natten.
 Fyra generationer i älsklingsköket, där ämnen som skola, Breivik, Hitler, kriget sett från Koppom och andra intressanta ämnen avhandlades.

Inga kommentarer: