söndag 12 februari 2012

Ages fina dop 120204

 Så här glad var Agnes på dopdagen för en vecka sedan.
 Och det fanns mycket att vara glad över. Som att alla dopgäster var friska och att solen sken så de lätt kunde ta sig till Trönö! Vi hade ju fastnat på vägen länge och väl dagen innan så det fanns anledning till oro.
 Min mormor hade fixat dopklänningen i vanlig ordning. Den behöver stärkas extra nu då den börjat bli skör. Mormor sydde den så tidigt som 1962 till min morbror Daniels dop, och sedan dess har många burit den. Daniel förstås, jag, Elin, Axel, Oscar, Alvar, Saga och nu Agnes.
 En liten go och glad bebis som sovit en lång stund denna dag och laddat inför det som komma skulle medan vi övriga stressat till tusen.
Jag och Tias hade ju räknat med en extra förberedelsedag vilket vädret nu satt stopp för. Så jag, Tias och Elin var på församlingshemmet och jobbade järnet först en dryg timme innan dopet. Puh!!!
Medan Tias sedan hämtade Saga, Sebastian och Zakarias samt champagneglas hemma på gården rusade jag och syrran till sakristian för att klä på Agnes, amma och fixa det sista. Det var oerhört vackert  i dalen då den fyllts av en tät låg dimma som lyste som solen. Jag bar min lilla älskade dotter under jackan med en filt runt henne som extra skydd för kylan.
 Vi förberedde oss i sista minuten. Zakarias, Sebastian och Elin var de stolta faddrarna.
 Jag och syster fick inte igen den översta knappen på dopkläningen när vi klädde vår lilla sessa.
 Älskade mulliga gullunge!
 Vacker som en dag är hon.
Nn nöjd och glad.
Ute i kyrkorummet väntade Våra nära och kära.
Kusinerna Alvar och Oscar satt på första parkett.
Pappa och Elin spelade en norsk brudmarsch när vi tågade in längs altargången. Först gick Zakarias med Agnes i famnen. Sedan Sebastian och därefter jag och Tias med Saga emellan oss. Prästen Krister Bohman gick sist. Och det var en fantastisk känsla att gå in, hållandes Sagas lilla hand. Fina, duktiga Saga. Jag kände mig så rik och stolt. Jag har två underbara, fina döttrar.
Lycka.
Den känslan bar jag med mig under hela dopceremonin.
 Och det var så vackert. Krister läste så fint. Vi sjöng alla Jag lyfter ögat.
 Mamma läste vackra "Lyckans minut" av Eric Lindorm. Och pappa oc Elin spelade Tösavalsen av Otôrgs Kaisa.
 Agnes blev välsignad medan hon sög på dopklänningsbandet.
 Saga ville ta med mig och pappa på äventyr...
 ... så jag förklarade att hon gärna fick springa runt men att vi måste stå kvar en stund till.
 Sedan stannade Saga hos oss under hela dopceremonin. Jätteduktigt!
 Agnes liten hade somnat så tryggt i Zakarias famn att vi tyst funderade på hur det skulle gå nu..!?
 Sebastian hällde vattnet i dopfunten...
 ... och Agnes vaknade med ett ryck och började gråta då prästen plötsligt lyfte henne ur Zackes armar.
 Inte kul att sedan få vatten på huvudet. Nyvaken och känslig.
 Lilla gumman...
 Men hon var bara ledsen ett litet tag.
 Sen skulle hon ju ut i och hälsa på församlingen och det är ju jättekul för en social liten tös!
 Nyfiken och fin.
 Älskad av så många.
 Charmig och go.
 Mys!
 Sedan sjöng Elin vackra "Alltid dig nära", Sofia Karlssons text till Väsens "Josefins Dopvals". Pappa kompade. Fiiint!!
 Så tågade vi ut ur kyrkorummet.
 Agnes var pigg och glad. Och vi passade på att ta lite gruppbilder.
 Agnes med sina faddrar och sin doppräst, Krister Bohman som skulle hålla sin avskedsgudstjänst dagen efter.
-Vi tackar innerligt för att du åtog dig att döpa Agnes, Krister!
 Mostern misstänker att dopsessan har gjort något i blöjan..!
 Och så har vi lilla goda familjen.
 Mys igen!!!
Sen var det dags att åter rusa till församlingshemmet med en bebbe instoppad under dunjackan.
 Nu skulle kakfaten fyllas. Minicupcakesen hade jag bakat natten innan, trött och seg. Det hade tagit mig flera timmar och gjort att jag inte kom i säng förrän halv tre! Syrran gjorde frostingen på dopdagen och spritsade medan jag tryckte dit minigeléhallon och strösslade sprinkles. Mitt i stresskaoset. Fint blev det. Leilas bästa Dumlecupcakes i miniformat!
 Elin fick ligga i... Tur att vi har henne!!!
 Och smörgåstårtorna Iren på Trönö Lanthandel gjort var helt suveräna.
 Bebismöte blev det när Agnes fick hälsa på sin lilla morbror Olle.
 Men nu fanns det inte mycket krafter kvar. Det hade varit en lång dag för vår lilla tjej.
 Snart sov hon i mim morbror Daniels famn.
 Himla trevligt dopkalas blev det.
 Masssor med roliga samtal. Och mitt i alltihop en liten Olle som ville det skulle synas var han suttit! En stor bit av duken var som bortblåst.
Och Olle såg väldans oskyldig ut..!
Alla fick skriva hälsningar i Agnes egna bok.
 Och barnen lekte massor. Saga och Alvar har blivit tajta. Här leks det tåg minsann!
 Agnes var poppis förstås, dagen till ära.
 Och kakfaten såg spännande ut för en liten Saga och hennes faster.
 MUMS!!! Mamma hade gjort mandelformar och brännvinslöv. Gun hade bidragit med massor av kaksorter och hennes väninna hade tillverkat de urtjusiga punschrosorna.
 Åke var först på kaffet.
 Och Saga hittade sin pappas välkomponerade kakfat. -Ett riktigt fynd!
 Sötaste chokladmumsaren man skådat.
 Ja, mycket gott fanns det här.
 Och snart blev det bebismöte igen.
 Agnes tyckte det var jättekul att snacka med Olle.
 Riktig närkontakt fick de. Olle kysste Agnes på handen!
 Söta små bebbar är de vill jag lova.
 Nu närmade sig festen sitt slut.
 Vi öppnade alla fina presenter och så dansade Oscar till en Michael Jackson-låt...
 ... innan vi alla for hemåt i -30 graders kyla. Nöjda och belåtna efter Agnes fina dopdag.
:-)

Inga kommentarer: