fredag 24 februari 2012

Skruttisarna och trötta mamman...

 I förrgår natt blev det bara tokskrutt av allting. Lite mysigt var det när skrutt-Sagan och Tias kom hem vid halv åtta på kvällen efter fem timmar på akuten och de fick lite korv och grejer i köket. Mindre mysigt var det när jag tänkt lägga mig efter elva på kvällen och Saga vaknade!! Vår febriga lilla tös som inte visste vad hon ville mer än att hon INTE ville sova..!
Klockan var nog halv tre när Sagas hosta lugnat sig och vi äntligen fick somna.
Sen vaknade jag 6.30 av en Aftonbladet-flash i mobilen om att Daniel Westling skulle hålla en presskonferens klockan sju. Jag förstod med ens att tronarvingen måste ha fötts. Härligt! Jag sov dock över pressisen och vaknade 7.06..! Men det var fint att höra Daniels ord även i efterhand.
Grattis till Er lilla prinsessa!!! :-)
 Jag som ammat mitt i natten fick sova lite längre även denna dag.
 Saga var fortfarande skruttig. Dock ganska pigg på förmiddagen och då vi åt frukost hela familjen...
... och spelade två roliga spel som Saga fått för länge sen men som vi inte kollat på ordentligt förrän nu. Superkul var det, och Saga lärde sig bra. Duktig!!!
Sen fick hon äta på MAX, som hon älskar. Det var belöningen för det långa sjukhusbesöket dagen innan.
 Det är inte de medföljande leksakerna som lockar på MAX. Nej det är snarare plockandet med långa och korta strips, doppandet i ketchup och i Fanta. På McDonalds ingår även äppelbitar i barn-målen vilket är en boonus.
Nu slapp vi för första gången vid beställningen säga att Saga hade äggallergi, vilket resulterade i oönskad dressing på hamburgaren. Så kan det gå!
 Annars var det mysigt.
 Även om Saga var skruttig.

En ballong fick hon till sin förtjusning.
 Riktigt skoj! Men när vi kom hem hade febern stigit till 39,6!!!
Tias passade Saga sedan, och Agnes sov medan jag mejlade och ringde viktiga telefonsamtal. Allt för att få in papperna om jämställdhetsbonus i tid..!
 Vi fick en lugn kväll. Saga somnade tidigt... Och Agnes somnade vid halv nio men VAKNADE efter en timme. Det är inte första gången det händer, men det brukar inte betyda att hon sedan förblir vaken in på sena natten vilket dock nu var fallet. Jag försöker fasa ut amningen och det var väl därför hon skrek och vägrade somna, där hon låg på en filt på vardagsrumsgolvet. Vi hade fått gå upp för hon väsnades så... Jag som tyckt det verkar så smärtfritt att sluta amma den här gången, då Agnes tar mjölkersättningen så bra. Nu visar det sig att hon saknar snuttandet ändå... tydligen.
Hon somnade dock till slut. Vid ett-tiden. Jag hade tänkt skippa amningen helt denna natt och istället gå upp och sno ihop en flaska mjölkersättning. Men jag fick amma ändå, då en febrig och ledsen Saga kommit över i vår säng klockan fem på morgonen och på kuppen väckt sin lillasyster. Jag vågade inte gå upp, rädd att Saga skulle haka på och sedan vägra lägga sig. Så jag låg kissnödig kvar i sängen och ammade minsann. Tyst som en mus.
Den här dagen blev än jobbigare. Kan bero på att det var den femte vab-dagen i rad och att vårt tålamod fick prövas av yttre omständigheter. Morgonen var helt okej och Sagas feber låg på 38,4 vilket pekade åt rätt håll.
Men jag och Tias tyckte det vore skönt om en doktor kunde undersöka våra två små hostisar då ju Saga haft feber i fem dagar och Agnes har hostat sedan nyår..! Så jag tog med tjejerna till Vårdcentralen till 9.45 då vi bokade in oss på drop in-tid. Vi gick hem snabbt och gjorde i ordning en nappflaska till Agnes, innan vi var tillbaka kvart över tio vilket vi skulle. Vi fick dock inte komma in förrän kvart över elva!!!
 En lååång väntan alltså. Saga var jätteduktig. Hon visade Agnes sina äppelbitar och tittade på andra barn. Vi mötte också Stella med mamma Malin.
 Jag satt länge med båda sötisarna i famnen.
Väl inne hos doktorn var Saga superduktig! Jag satt i en stol med en sovande Agnes i famnen medan Saga drog upp tröjan så doktorn skulle få lyssna. Hon satte sig i en egen stol och gapade stort när halsprovet skulle göras. Sedan lät hon doktorn klämma på hennes mage.
Mera väntan sedan, in i akutrum, än mera väntan å sen svaret att halsprovet var negativt. Angående Agnes hänvisade doktorn oss till ett annat sjukhus för att undersöka om hon har barn-astma.
Jag var inte nådigt trött på att vänta när vi sedan fick stå i kö på Apoteket inför uthämtning av mediciner samt köp av nya färgsprakande nappflaskor!
Vi kom hem först halv ett!!! Hungriga. Så vi åt mat länge och väl, kokade nappflaskor och nappar... och sen var jag trött som jag vet inte vad!!
Så det blev go-fika framför Fåret Shaun på TV med Mums Mums och Pigelin för mig å Saga efter att Agnes fått sin mjölk i ny, fin flaska.
Sen satte jag och Saga oss på varsin fårskinnsfäll och spelade spel.
 Samma som igår, detta från Haba och ett bondgårds-spel.
 Det ballade dock ur på slutet...
 I kväll gjorde Tias en god kyckling- och qinoua-sallad. Och jag fixade lyx-efterrätt när Saga lagt sig. Hon har varit riktigt trött och ur balans så hon behövde verkligen sova. Precis som jag...
Agnes somnade vid nio... Hon gick bara inte att hålla vaken. Hon ligger i bebiskorgen här bredvid mig, så jag måste lyfta över henne i sängen. Hoppas verkligen att hon inte vaknar och vill vara uppe till tre..! Jag får mata henne med flaska i sömnen och hoppas på det bästa...
God natt!

Inga kommentarer: