tisdag 13 december 2011

Finaste tomten och sötaste pepparkakan firar Lucia

 Vår härliga Luciadag började på bästa sätt framför Luciamorgon på TV.
Tias fixade lyxig varm choklad och jag satt och gosade med mina två glada, underbara tjejer och bara myyyste.
Jag lämnade Saga på dagis före halv tio och fick mig nästan två timmars tupplur hemma sen. Tack Agnes!
Vid halv två-tiden kom Ankis och Gun. Jag klädde på Agnes Sagas gamla pepparkaksklänning med tillhörande luva och så gick vi till dagis för att titta på luciatåget.
 Vi var förväntansfulla till tusen.
Och fick vänta lite innan hela stora dagiset traskade ut på gården och sjöng för oss.
 Saga tittade väldigt efter sina nära och kära men såg oss inte förrän jag och Ankis ropade åt henne där hon satt längst fram i barnaskaran.
 Då plötsligt utbrast hon "Mamma!!!" och kom springande mot oss där vi stod bakom stängslet.
 Jag gick ner sen och hoppade över staketet för att tända Sagas lilla lykta. Viktiga grejer!!
-Lillfia som just hittat farmor!
 Söt som få var hon. Och både bomullströja och Pippi-kofta hade lyckats få plats med under klänningen.
 Söööt!!!
 Och superskoj var det ju att farmor och faster var med!
 Efter luciatåget fick barnen varm saft och pepparkakor medan vi vuxna fick värma oss med lite glögg.
 Saga åt massor med pepparkakor.
 Sen gick vi hem.
 Det var kallt och hade börjat duggregna, men vi var glada att det inte öst ner under Luciafirandet.
 Saga gick med faster och farmor och köpte blommor i gallerian.
 Mycket fint fanns det, men lite ängslig blev hon visst när hon upptäckte att mamma och pappa sprungit i förväg.
 Jag fixade pasta med lyxig köttfärssås medan Ankis och Gun myste med barnen.
 Efter maten gjorde vi lyxfika med julgodis och lussebullar.
 Saga gillar verkligen mitt julgodis. Hon åt av alla sorterna. Det är ju ändå Lucia!
 Myyys!
 Agnes sög massor på nappen och slumrade emellanåt.
 Vår lilla söta pepparkakstös!!
 Gullfia!!!
 Klockan är nu tjugo över tio på kvällen och Ankis, Gun och Ulf har precis åkt hem.
Agnes har sovit lite väl mycket i kväll så jag bävar för natten och hoppas på det bästa.
De senaste nätterna ha hon ju sovit från halv tolv-tolv till kvart i sex!! REKORD! Men sen har hon varit superpigg och jag desto tröttare då jag ju fortfarande ligger efter tokmycket med sömnen.
Gulliga är de i alla fall våra små, och det här har varit en fantastisk Lucia!!!
:-)

Inga kommentarer: