måndag 19 december 2011

Julbak och marknad på fjärde advent!

 Helgens börjar med en mysig lördagmorgon i sängen, hela familjen. Myyys!!!
 Sedan god frukost med risgrynsgöt och vörtbröd i ljuslågornas sken.
 Det var en vecka kvar till julafton och den första snön dalade ner utanför fönstret.
 Vår lilla tomteflicka tittade fascinerat ut på de vita flingorna.
 Hon minns inte förra årets långa kalla vinter.
 I köket har jag satt en saffransdeg, så vi får äta i vardagsrummet vid vår fina gran. Gårdagen lyxpizza blev det, som Tias snott ihop enligt konstens alla regler. Han är proffs på sådant.
 Alla skulle ha mat förstås, även minstingen.
 Sen blev det saffransbak för fulla muggar. Jag och Saga kämpade i köket...
 ... och Saga gjorde en alldeles egen bulle!
 Sen bakade vi pepparkakor.
 Saga jobbade på bra. Jag fick dock hjälpa till att kavla, då hon ville trycka ut figurerna direkt!
 Kul var det!!
Och fiiint blev det.
 Sen gjorde vi förstås gofika för att äntligen få smaka på godsakerna.
 MUMS!!!
 En viss liten tomteflicka kunde inte sitta still. Som vanligt!
 Och en viss gran lyste grön och grann i lägenheten.
 Jag och Tias var väldans sömniga men barna var pigga.
 Senare samma kväll lyxade jag å Tias till det med en helt underbar (och väldigt dyr) holländsk ost, kex och vin. Mmmmm...
Dagen efter var det fjärde advent vilket vi firade med en dag på Skansens årliga julmarknad.
Vädret var inte det bästa, det regnade en hel del vilket i och för sig var på gott och ont. Mindre folk än vanligt gjorde det ju lättare för oss att gå runt på området. Jag och Tias delade på sagolikt goda revbensspjäll med äppelchilikompott...
... medan Saga åt två grillspett fulla med köttbullar och prinskorvar!
Jag var den enda som gick hungrig resten av marknaden...
Efter maten tänkte vi dansa, men Saga bröt ihop då en dansledarherre i folkdräkt sträckte ut en vantbeklädd hand åt henne. Så vi tittade och studsade där vi stod istället.
Mina fötter var kalla som isbitar så jag hade faktiskt hoppats på att få röja loss ordentligt. Det var dessutom världens drag från scenen.
Efter dansbanevisiten fick vi titta på en riktigt fin häst.
Sen drog vi mot Stora Gungan där vi oväntat fick en riktigt bra plats vid fönstret.
Varm choklad med vispgrädde och en lussekatt. HÄRLIGT!!! Saga åt pepparkakor och vi hade riktigt mysigt.
Agnes sov i pappas famn innan jag fick mata henne.
Vi passerade Solliden-scenen på väg ut och såg när de gjorde fina isskulpturer.
Saga somnade i vagnen när vi skulle åka hem.
Och sedan sov hon hela vägen hem i bilen. -Ett undantag för vår vanligtvis både vangvägrande och sovvägrande lilla tjej. Agnes hade sovit hela vistelsen och fortsatte med det nu.
Efter middagen tog vi ännu ett lyxfika. Det var ju ändå fjärde advent..!
Och vi var supernöjda att vi fått en sådan lyckad och julmysig helg!
Tias fick köra lite jullåtar på gitarren. Jag och Saga sjöng.
Ljusen bran och det var full fart i lägenheten.
Saga var vild, glad och vacker.
Hon sjöng och tokade sig.
Agnes låg på en filt i köket och var lika lycklig hon!
Och förbannat söt. Precis som sin syster.
Sälskapssjuk är hon, blir jätteglad när hon får ögonkontakt och märker att man vill umgås och prata med henne.
Socialt begåvad redan före tre månaders ålder, det är inte illa!
Det är kul med syrran tycker Agnes.
Roligt att de börjar tycka om varann tycker vi.
Ja, det här är familjemys på hög nivå.
Agnes ligger lite farligt till på golvet när Saga är i farten. Men spännande är det att titta på när storasyster springer runt och gör cirkuskonster.
Nu två dagar senare har jag varit med Agnes på BVC för tremånaderskontroll. Hon väger 6950 gram och är 62 cm lång. Och alldeles alldeles UNDERBAR!
Två vaccinsprutor fick hon idag, en i varje lår. Hon grät och skrek något hemskt, uffa! Och så kan hon få ont igen nu på kvällskvisten så vi hoppas det inte blir så farligt.
Ankis är med Saga i parken då vi ju tagit jullov!!

Inga kommentarer: