fredag 4 februari 2011

Saga räddade min fredag

Den här dagen har inte varit en av de bättre i mitt liv. Det vände dock framåt kvällningen till min stora förtjusning.

När jag lämnade Saga på dagis i morse passade jag på att gå och träna. Inte roligt alls men det måste ju göras.
Väl hemma blev det lunch, frysa häcken av mig i duschen och sedan flera timmar av krångel med Försäkringskassan. De ger mig SPUNG!!!
-Först och främst är jag döless på systemet att man måste fylla en motsvarande en heltidstjänst med jobb och mammadagar efter att barnet fyllt ett år för att de inte ska räkna om ens SGI, sjukpenningsgrundande inkomst. Jag jobbar mer än heltid vissa veckor och måste andra veckor ta ut mammadagar för att fylla ut, alltså utan att få rå om Saga! (Hemmajobb ger ju ingen inkomst. Men naturligtvis skriver jag upp de dagarna som jobbdagar då och då vilket gör att min inkomst delas på fler dagar än jag jobbat.)
-Det är faktiskt ett helsike att fylla i föräldrapengen. Och det har krånglat med errorskyltar, Bank-ID-jox (som är en historia i sig) flera gånger om, så jag låg riktigt efter när jag idag började fylla i vecka för vecka från mitten av november. Och gissa om det går att "skriva under" med mitt Bank-ID när jag väl är klar??! Nej naturligtvis inte. Jag fick skriva ut skiten, efter krångel med min skrivare som ville vägra bara för att den gula färgen var slut. Om det hade gått att ställa in skrivaren på svartvitt, men nej. Nu fick jag istället gå in och dra ner alla färger utom svart.
-Sen har vi sjukdagarna. Fem stycken är det och jag skrev så detaljerat och duktigt första gången att jag blev rasande då allt resulterade i "... misslyckades" och försvann! Vid andra försöket var jag redigt kortfattad och beskrev Sagas sjukdomstillstånd som "Feber". Allt jag kryssat i försvann även denna gång, så nu gav jag UPP!!!

När jag väl hämtat dottern på dagis blev det skoj däremot! Jag har saknat henne så denna vecka och inte fått rå om henne som jag behövt. Så nu lekte vi hela eftermiddagen tills Tias gjort klart lyxpizzorna vid halv sju. Mmmmmums!!! Saga fick en specialare med skinka och grejer på medan vi vuxna åt en ny variant efter mina önskemål; en pizza med fläskfilé och bearnaicesås!!! (Och lök, färska tomater samt mozzarella å underst en god tomatsås.) Så GOTT!!!

Sen fortsatte vi med go-fika och massor med lek, tok och skratt ända tills jag nattade Saga och hon somnade efter en flaska välling i vår säng. Med sin egen kudde och sitt eget täcke. Som alltid. Tonerna av "Hon är så söt när hon sover..." hördes ifrån vardagsrummet och jag fick lite tårar när jag tittade på min älskling. Hon är verkligen underbar!

Inga kommentarer: