måndag 28 februari 2011

Hela familjen bakar!

Jag och Saga bakade som bekant kardemummabullar förra veckan. Superkul tyckte Saga! Men först var degklumpen lite småläskig.

 Snart knådade hon den dock med största koncentration och sjöng "Baka baka liten kaka!"
När degen skulle jäsa och vi gå ut en promenad blev det vilda protester från Sagas håll.
 -Desto roligare var det att återuppta bakandet efter tuppluren.
 Saga sjöng och bakade.
"Meja möj!" sa hon och jag fick bistå med smör "mumma" och "möl".
Många bullar blev det. Fem semmelbullar också mitt i alltihop. Och inget äggpenslande förstås.
 Istället blir det smörpensling och strösocker på inför servering.
 Gott!!
 Efter middagen blev det bullfika.
Och Saga åt två bullar. Äntligen!! Som hon har väntat. Ända sedan hon fick veta att hon var äggallergisk före jul... Det är ju omöjligt att hitta äggfria bullar ut i handeln. Jobbigt eftersom Saga ofta säger att hon vill ha bulle.
Tias har bakat inte mindre än två gånger den här veckan! Valnötsbröd i torsdags och fuccacia i lördags.
-Perfekt till pastasåsen han gjort på fläskfilé, rött vin och grejer. Den har räckt till mig nu i två dagar också. Lyxigt!
Jag känner mig dock sjuk fortfarande. Allmänt hängig och täppt som sjutton i näsan efter gårdagens snorcirkus och så har hostan gett mig en huvudvärk som vägrar släppa... liksom träningsvärk i magen. SKRUTT alltså! Jag hoppas få en god nattsömn så jag är någorlunda pigg imorgon när familjen kommer hem. Och framför allt hoppas jag att jag piggnat på mig rejält till vår Helsingfors-kryssning på onsdag!!!

Inga kommentarer: