lördag 8 januari 2011

Ledig klämfredag med familjen...

 ... gick i mellandagsreans tecken. Och jag känner mig toktrött. Det är mer stressigt än kul att ränna runt i butiker med en vinterhjulsklumpig barnvagn innehållande en liten älsklingsunge som hellre vill upp och springa på eget bevåg än att sitta i vagnen. Jag förstår henne så väl och rätt vad det är släpper jag ut henne på Åhléns barnavdelning och hon blir helt tokig! Hon sliter åt sig Pippi-dockor och Barbapappa-figurer, hittar egna vägar och får tokiga idéer. Om man hindrar henne skriker hon i högan sky och sprattlar med armar och ben. Och tittar man bort en sekund så har hon försvunnit bland hyllor, leksaker och pryttlar.
Lunchen tar minst en timme och idag hade vi bara med oss en liten haklapp vilket resulterade i totalt klädbyte på toaletten efteråt.
När vi sedan under nån timmes ihärdigt vyssande mellan klädgaljar och shoppingfantaster lyckats få älsklingen att somna har vi sextio minuter på oss att shoppa loss i tokfart, ränna mellan butikerna i vild panik!
Idag blev det flera timmar på Åhléns City ovh när Saga somnade - NK, där barnavdelningen var riktigt kul. Vi köpte en superfin lego-lastbil med lite små tillbehör på 40 % rea (150 kr), och den gjorde succé när vi kom hem! Jag byggde ett garage till den... eller snarare en tunnel. Och sen hade vi riktigt skoj! Saga började ju lära sig riktigt att bygga med lego igår kväll, så hon tycker det är superkul! Och så älskar hon att leka med bilar, men fick inga i julklapp... så det här blev en perfekt present från pappa. Nån till bil blir det nog för julklappspengarna hon fått.
 Och det roliga var inte slut än, för på kvällen kom ju Ankis!!! Saga älskar verkligen sin faster, och nämner henne flera gånger om dagen då vi frågar "Vet du vem som kommer nu?" Eller "Vet du vad vi ska göra nu?!?" "Ackis!!" Svarar Saga förväntansfullt bara för att bli lika besviken varje gång då ju svaret är något helt annat. Därför trodde hon knappt det var sant när pappa idag sa "Ska vi gå och hämta Ankis?" "Nej." svarade Saga, så jag förklarade att Ankis verkligen skulle komma till oss, och då ville hon med pappa direkt!
Vi hade sedan go-fika med Gino och Vienetta framför På Spåret, och så lekte Saga massor med sin faster. Förstås. De ritade med Sagas nya tuschpennor, Saga satt i sin nya fåtölj som Ankis köpt på IKEA, de läste böcker och joxade med allt möjligt. Och när jag frågade Saga om jag kunde få en puss sa hon "Nej." varpå hon pussade sin kära faster.
Kvart över tio åkte Ankis och Ulf och jag tog över nattningen från Tias, eftersom Saga ropat på mamma. 50 minuter tog det denna gång, och det slutade med att jag å Tias låg på var sida om dottern och upprepade "Det är ingen fara", medan jag sjöng Idas sommarvisa.
Nu är klockan kvart över ett på natten och jag har äntligen laddat in alla bilder från jul och nyår i datorn samt lyckats ta tag i CeWe Fotobok-testet. Men långt hann jag inte innan midnatt passerats. Kan erkänna att jag spelade två tiominutersmatcher mot Tias i Sequence också...
Nu ska jag stupa i säng och glädjas åt att Tias har LOVAT att ta upp Saga imorgon bitti... och låta mig sova lite extra.
<3<3<3

Inga kommentarer: