lördag 12 maj 2012

Färgglatt pyssel och fredagsmys

 Det är grymt roligt att ha en treåring som vill lägga pärlplattor, måla och göra halsband!!! Jag vill nästan utbrista "ÄNTLIGEN!" då jag äntligen fått börja skapa med händerna igen. Det är ju barnsligt roligt!
 De här pärlplattorna tog många dagar att göra. Saga skulle lägga dem men hon lade bara några pärlor... medan jag till och med kämpade med att skriva "ANKIS" på plattan till hennes älskade faster.
 Alla plattor ska strykas förstås.
 Här fick jag för mig att göra ett hus, nån bärbuske och himmel. Saga pluttade dock in nån orange självlysande pärla och några till utstickare, som ett litet signum.
 -Saga som också är mästare på att bygga fantasifulla torn...
 ... eller häftiga tåg med sina BRIO-klossar.
 Det här halsbandet gjorde jag till Saga då hon önskat det när vi var på väg hem från dagis.
Och igår morse började Saga sin dag med att måla.
 ... massor...
Vi hjälptes åt för att fylla hela pappersarken. Enligt Sagas vilja förstås.
Och lagom till Ankis besök igår bakade vi vår favoritkladdkaka med marsmallows.
Gott eftermiddafsfika blev det minsann medan regnet öste ner utanför.
 Agnes satt med, skrek och pratade lite emellanåt.
Söt som få.
 Sen kom solen fram och vi drog till parken.
 Jag plockade en häggblomma som doftade så underbart som endast en hägg om våren kan göra.
Saga lekte med faster och de hade jättekul.
 Jag fotade, myste och gjorde några sandkakor...
 ... medan de hade pajtillverkning och försäljning.
 Saga sålde pajer för 139 kronor.
Ankis tog bara en krona för sina.
 Agnes sov länge länge i vagnen.
 Ankis och Saga hade lekt här förut, det märktes.
 Jag hängde inte riktigt med i svängarna men njöt av den plötsliga sommarvärmen. Klänning och tights. Bara fötter i sandaler. Första gången i år. STORT!
 Och så hade jag packat ned äppelbitar, russin och vattenflaskor så vi kunde ta oss lite mellis i solen.
 Till och med lite välling till Agnes hade jag med. Men hon sov ju.
 Omgivna av blomdoft fikade vi lite.
 Sen kom en kraftig regnskur.
 Jag och Agnes drog därmed hemåt. Saga däremot ville gunga så hon och Ankis blev kvar tills solen kom fram igen..!
 Efter middagen hade vi fredagsmys med popcorn. Saga älskar popcorn men har inte varit med om själva poppandet förut. Så hon skrattade, hoppade och var helt lyrisk när den svällande påsen snurrade och smällde inne i mikron.
 Agnes nöjde sig gladeligen med en majskrok... eller två.
-Agnes som gått från att vara en lugn och glad sexmånadersbebis till att vara en vild, pigg och ivrig sjumånaderstös. Hon brinner av nyfikenhet och tar tag i allt hon kommer åt, undersöker, viftar och smakar. Galet go är hon. Och farligt lever hon ibland. Det gäller att vara med!
Idag har vi myst massor här hemma. Saga har fått se på både Michael Jackson, The Beatles, Pippi Långstrump och The Beach Boys på YouTube. Vi har tittat på ett hus i Sollentuna, blivit dyvåta i regnet och sen ätit och fikat supergott. Och pysslat förstås.
I morgon väntar ytterligare tre hus på att synas i sömmarna.
God Natt!!

Inga kommentarer: