tisdag 8 mars 2011

Bildfest ála Finland!

En riktig fotonörd tar ju inte bara bilder med mobilen under en Finlandsresa... utan är utrustad med både kompaktkamera och systemkamera. Så här följer lite bättre och mer varierade bilder från vår lilla semestertripp till Helsingfors!
Vi startade resan med att ta tunnelbanan från Solna Centrum där vi tyvärr fick vänta tio minuter på tåget. Bilden togs innan Saga fick för sig att hon ville springa runt på eget bevåg på perrongen. Att vi hindrade henne från detta resulterade i skrik och gråt ända fram till T-Centralen.
Vi kom i tid till Silja Line Serenad i vilket fall, och solen sken. So far so good!
Efter att ha kollat upp alla fartygets restauranger valde vi den rediga köttrestaurangen med roliga Muninmenyer och supergod entrecote till oss vuxna. Den serverades med rostat vitlökssmör, potatisgratäng och en sallad på bladspenat, rostade pinjenötter och hyvlad parmesan.
Saga bar vi in i vågrätt läge, gallskrikandes. Och det dröjde tills hon blev nöjd. Hon som brukar lysa upp som en sol så fort hon kommer in på en restaurang... Nu har hon tyvärr kommit in i en negativ matfas. Hon åt dåligt under hela resan och har fortsatt med det till och med på dagis nu! Det är vi INTE vana vid.
Mittemot restaurangen fanns lekrummet. Och det tog en liten stund innan Saga accepterade att hon inte fick hoppa ner i bollhavet. Hon som ÄLSKAR bollar! Det var för riskfyllt med alla stora barn som for ner med rutschbanan i de färgglada bollarna med en väldig fart.
Jag hittade en soffa och pustade ut så gott jag kunde medan Saga kokade mat och serverade mig både det ena och det andra.
19.15 skulle Mumin komma till leklandet och träffa barnen... Men det var en jobbig kö dit och Saga ville INTE köa. Hon gjorde allt för att slita sig ur mina händer och få komma fram till Mumintrollet på en gång. Till slut låg hon på golvet och grät och skrek.
Väl framme fick hon i alla fall gosa lite med den stora mjuka sagofiguren och sitta en sväng i Lilla Mys knä. Tias plåtade det hela med mobilen medan jag försökte få någon bild med min kompaktkamera. Det var inte lätt, för jag hade råkat zooma in maxat medan jag höll fast min vilda dotter. Och fort gick det, så jag lyckades bara ta EN bild.
En egen Mumin var ju en självklarhet att Saga skulle få med sig från båten. Och hon blev kär i de största och finaste förstås. Så en mjuk och go Snorkfröken blev det.
Vi var en minst sagt TRÖTT familj som gick till hytten när mörkret fallit över Östersjön. Och Saga var förstås hungrig, så vi lät henne äta vindruvor och dricka apelsinjuice trots att hon ju skulle sova så snart som möjligt...
Tias läste godnattsagor medan jag gick genom hela båten till Lekrummet där man kunde värma en vällingflaska.
Klockan tio somnade Saga, till de ljuva tonerna av Cumbayá, sjungen av hennes mor. Jag och Tias lyckades då klura ut att klockan var 23 finsk tid och att vi bara fick äta frukost fram till 9.30 kommande dag. Finsk tid.
Det blev sent i säng och jag vaknade vid femtiden och kände hur fartygets skråv pressade sig genom isen så hela båten skakade. Jag hörde båtens dova tjut i natten och kände hur jag ömsom hasade ned mot fotändan och upp mot huvudändan. Ute var det kolmörkt men jag kunde ana isen och ett fartyg på långt håll som åkte upp... och ned i takt med vår båts långsamma gungande. Jag tänkte på Estonia och såg framför mig värsta skräckscenariorna. I en timme låg jag så. På helspänn. Sen somnade jag. Men efter en halvtimme vaknade jag igen!! Och var vaken en halvtimme till. ALDRIG MER åka på kryssning tänket jag.
Nästa dag kändes tuff. Jag var yr av trötthet och fick kämpa för att bestämma mig för att se positivt på hela vår resa. Men visst kändes det kul att få en heldag i Helsingfors!!
Saga var i mycket bättre form denna dag och hon fick titta på den fascinerande stråkkvartetten igen innan frukosten.

"Pilar!" säger hon och menar att de spelar. Och de spelade nästan hela vår resa. Varje gång vi gick förbi ville Saga stanna och titta och lyssna.
Sen blev det ju frukost och ett till Muminmöte innan vi närmade oss det finska fastlandet.

Saga, pappa och Mumin tittade ut när båten skulle lägga till.

Jag fick gosa lite med min älsklingstjej.

Och hon fick titta på mina örhängen.

MYS!!!
Muminmamman vinkade av oss när vi steg i land.
Och första stoppet efter en charmig leksaksaffär blev Stockmann där Saga fick prova en ursöt kappa.
 Borde vi ha köpt den??
Tiden rände iväg och det blev snart tokbråttom till Ekbergs kafé där vi bestämt oss för att äta lunch, efter tips från mamma och Christer.
Väl där hittade Saga en kompis som fick sitta på stolen bredvid!

-Och "tatta!", dansa lite!
Maten var det värre med, då det var ägg i det mesta.
Tur att de hade goda tomater!

Goda bakverk tycktes de också ha, men det får vi testa en annan gång.
Vi blev alltför mätta ändå av att äta lunch över huvud taget efter vår mäktiga frukost vid niosnåret.

När vi lämnade kaféet somnade Saga.
Och vi vuxna kunde bland annat passa på att köpa påskpresenter till henne i form av ett plåtpåskägg med Mumintrollet på och en liten bakform som föreställde Mumin.
Saga fick sedan vakna på ett mycket trevligt ställe, närmare bestämt Fazer! De har ett stort kafé och butik som är urmysigt!!
Och Tias fick sätta igång att skala ett äpple så fort vi satt oss ned. Familjen kaos!
Mysigt tyckte saga det var att få sitta på egen stol och mumsa äpple.

Gos!!

Gott! Och skönt att ha med sig något Saga kan äta, då den här resan präglades av svårigheten att hitta äggfria bakverk och maträtter till dottern.
Jag åt en riktigt smarrig tårtbit med chokladmousse och hallonsylt.
Och Tias drog i sig en finsk fastlagsbulle med sylt i vilket tydligen var en hit!
Saga fick en hel chokladstav med fem geishapraliner efter äpplet. Gott!!
En gullunge är hon!!
Sen var det dags att bege sig ut i den karga kylan igen för att dra till båten.
Vi var riktigt nöjda med dagen och solnedgången var vacker.

Hejdå Finland!
Den här kvällen var vi tvungna att skjuta på middagen då vi var mättare än mättast efter en dag av envist ätande.
Så vi sprang runt och kollade in den vackra skymningen genom olika fönster på båten.

Skymningen och det öppna havet som stundvis skiftade till ett ishav.
Längst ned i vår korridor hade vi bra utsikt från fören.
Is...
Vi åt på samma restaurang som dagen innan och lekte i lekrummet. Saga var helt ljuvlig. Hon protesterade bara några gånger under kvällen, som när pappa skulle spela enarmad bandit och hon inte fick trycka på knapparna..!
 Jag har fler bilder från resan. Förstås... men nu fick det räcka!! Förutom träning och semmelfix har detta blogginlägg tagit hela tisdagen.