onsdag 9 januari 2013

Frihet


Jag har börjat komma överens med vintern nu. Hela mitt liv har jag nästintill hatat de kalla vita flingorna som singlat ner från skyn för att lägga sig som ett täcke över den frusna marken och stanna alldeles för långt in på våren. Mitt hopp när flyttlasset gick norrut var att jag skulle kunna njuta av vintern. Ta fram skidorna, grilla korv och gå knastriga promenader i den isande kylan. Känna kärlek till landskapet och allt det vackra. Jag bar också på en rädsla. Isiga vägar i mörker och yrsnö, fruset vatten och strömavbrott. Det är ingenting man önskar ens i paradiset.
Vintern kom med buller och brak. Yrande snö, ett kort strömavbrott, dåliga vägar och trafikvarningar. Stundvis har jag frågat mig själv vad vi gett oss in på. Men när vi letat oss utanför husets trygga väggar och promenerat ur på åkrarna med pulka och barn... När Saga ropat "Hallååå" så det dånar över vidderna och fått ett eko till svar medan Agnes lyckligt smakat på den alldeles vita snön som fastnat på hennes små tumvantar... Det är Frihet.

Inga kommentarer: