torsdag 22 november 2007

Höstrusk blir till juljakt!

Puh, två månader sen sist!
Men ännu härskar höstrusket, och Råsunda ligger kvar. Igår med helige Zlatan och grabbarna springandes på planan. Jag myste av att se matchen på TV, inne i värmen! Zappade emellanåt till "Vänner" och "Leilas Jul". Härligt! Fler underbara julrecept att se fram emot. Det känns som om jag hela tiden står på startlinjen till julbaket och bara vänta på signal! När får jag börja??? Vill börja nu! Men gruvar mig samtidigt för att ta tag i det. Det stora saffransbaket tänker jag faktiskt ta imorgon! Mysfika med glögg... längtar redan... och ner med resten i frysen. Men knäck, fudge, ischolklad... choklad kan ju bli prickig i fysen... -Måste vänta lite till... Knäck känns det ju rent av syndigt att baka redan i november. Fy skäms! Det är bara Lejla som får ta sig sådana rättigheter... som att klä JULGRANEN, som hon gjorde igår!!!!! Mmmmm.....
En mindre rolig jultradition har blivit den väldiga jakten på Blossas årgångsglögg! Blossa 03 var världshistoriens godaste glögg om du frågar mig! 04 och 05 har jag glömt, och 06 var nog jättegod... Jag började leta i november, men det var redan för sent. Så den fick jag aldrig smaka. I år vet jag vad som gäller! Och mamma träffade ju själva smaksättaren till alla Blossa-glögg i Sundsvall, så där fick jag det heliga datumet... 16 november. DÅ skulle den släppas! Jag har bara 5 trappor ner till Systemet, så jag bestämde mig för att vara där. Till varje pris. Men "till varje pris" finns ju inte på riktigt, så jag jobbade och hann inte dit förrän kl 13, och då var glöggen redan SLUUUT!!!!! Folk är som galna! Men jag lugnade ned mig. Den skulle ju ändå "återkomma" på måndag. Gissa vem som hängde på låset den måndagen??! Typ jag, nån pensionär och en drös äldre alkoholiserade män (a-lagare...). Jag smög omkring ett par varv och letade... och letade... tills den gamla tanten hördes fråga om denna glögg, som hon gått upp kl 8 bara för att komma åt. -Nej, den skulle komma på eftermiddan, mellan 1 och 3! Grrrrr... Nu började det kännas lite jobbigt. Jag åkte bort under dagen, och kl 13.30 var jag åter (!) på Solnas ack så trevliga Bolag... -men ICKE! En tjej i min ålder stod just och förhörde sig om glöggen, som nu kanske var slut på lagret. Men den kunde kanske komma... de visste inte... Morrrrrr!!! Arg, arg, arg! Det tog moig flera timmar att lyckas med konsten att spåra denna dyrbara, populära superglögg på nätet. Men till slut! Långt åt skogen fanns det massvis! Men inne i stan... "1 flaska kvar"... tills jag fann stället -Regeringsgatan! Ha! Där jag var och intervjuade Anitra Steen när de öppnade, pga deras exeptionellt värdefulla viner och annat (Det var länge sen)! "Yes"... tänkte jag försiktigt. Man ska inte säga hej... Men åka in kan man ju alltid! Där var jag långt ifrån ensam med att smyga runt glögghyllorna och läsa på alla etiketter... ett varv... två... "JAG GER UPP!" Tänkte jag med en suck och diverse svordomar virvlande inombords. Men vad händer då??? -Jo, ut rullar en stor trave årgångsglögg, Blossa 07, med hagtorn och kanel... Och jag får mig mina två flaskor. En till syster och en till mig... Sjunger HALLELUJA-sånger hela vägen till min blå tunnelbanelinje, och behandlar flaskorna som vore de guld, hela vägen hem.....
-Om den är god? Inte en aning. Jag är faktiskt lite skeptisk till årets smak, men om man inte smakar får man inget veta!
Nu ska jag steka pannkakor till Mathias, som snart kommer hem med jordiga tassar efter en hård dag.
Kram på er!

1 kommentar:

Anonym sa...

Den var jättegod! Är tacksam att du slet ut dig, de var den faktiskt värd.. säger hon som satt hemma och kokade välling:)) /Syster