lördag 8 september 2007

On the road again... (det gör ont)

Min semestervecka blev helt underbar!!! Uppe i Trönö. Jag jobbade lite med bilder samt fotograferade min kusin Axel, men tog det annars rätt lugnt. Gick promenader, grillade och myste. Var tillbaka i Sthlm på måndag förmiddag, och redan på onsdag morgon blev jag väckt av Aftonbladet. Tre slitiga dagar blev det... och två väntar nästa vecka.
Igår var jag på ett sånt där trängseluppdrag igen... Jag kan inte gilla sånt, hur mycket jag än försöker! Stativ finns det ingen chans till att hinna använda, eller lyckas få blats med i pressvimlet. Kommer man för nära nån vakt, knuffar de en, helt enkelt. Och det gäller hela tiden att vara först och längst fram, för att få några bilder. Och gårdagens kamera är t.o.m. tyngre än SVT´s kameror, pga extra mottagare och grejer som hängts på. Ont.
Det var Reinfeldts möte med ambassadörer, angående rondellhunden som Lars Vilks ritat som Muhammed, å som publicerats i Nerikes Allehanda. Uppgift: fånga ambassadörer som går in på Rosenbad, ta klippbilder utanför, bl a på alla diplomatbilar (hann ta nån enstaka bild med stativ... ett tungt stativ). Sedan skulle vi stå inne, bakom ett rött rep, och försöka lyckas prata med ambassadörer som kom ut. Trångt som f-n... och sen kom det värsta av allt; Reinfeldt. Det gäller liksom att få med allt han säger. Och helst ha en duglig bild när han säger just DET som reportern vill ha. Han stannar först för långt bort, och vi vet att han kommer närmare sen, så jag passar på att ta bilder på hans händer, samt avståndsbilder som kan behövas i redigeringen. Han närmar sig sedan, och jag står bra till. Min reporter håller fram micken och får in allt ljud samt lyckas få fram några egna frågor. Han byter position efter ca 10 minuter. Vid det laget gör det så ont i min rygg att jag vill lägga mig på golvet och skrika. Men en till fråga ska vi ha svar på. Och det är verkligen inte bara vi... Trångt, väntan, AAAJJJ! Just att behöva hålla kameran på samma axel, och dessutom rikta den uppåt. Det gör hemskans ont! Och jag har ju redan ont i svanken... så detta var lagom för att ge mig ont i resten av ryggen. Jag tror vi stod där vid Reinfeldt i 20-25 minuter, och min rygg värkte redan efter fem!!!
Nåväl, det blev ett inslag till slut. Lite övertid i redigeringen, för att vi höll på att visa den bild som ABSOLUT inte fick komma ut!
Men halv sex traskade jag hemåt. Och idag sitter jag med värkande axlar och önskar att jag får göra lugnare, konstnärliga jobb på torsdag, fredag.
Trevlig HELG!!! ; )

1 kommentar:

Anonym sa...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. (If he will be possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll I thankful, bye friend).